responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 76


شاپور فرمان داد براى او شهر انبار [ 75 ] را ساختند و آنرا فيروز شاپور نام گذاشت و بصورت بخشى آباد در آورد .
همچنين در شوش شهرى ساخت كه بر جانب حصار سادانيال است كه جسد دانيال ( ع ) آنجاست . [ 76 ] روميان و شاپور ذو الاكتاف .
گويند در آن روزگار پادشاه روم « مانوس » بود و چنانكه گفته‌اند پيش از آن كه پادشاه شود مسيحى بوده است و چون به پادشاهى رسيده است آيين نخستين روميان را آشكارا ساخت و در زنده كردن آن كوشيد و فرمان به سوزاندن انجيل و ويران ساختن صومعه ها و كشتن اسقفها داد . و چون شاپور ضيزن غسانى را كشت او از اين جهت خشمگين شد و افراد غسانى را كه در شام بودند جمع كرد و با لشكريان رومى و ايشان وارد عراق شد .
شاپور جاسوسانى گسيل داشت كه خبر ايشان را براى او بياورند و ايشان با اخبار متفاوت برگشتند و گوناگون گزارش دادند .
شاپور شبانه خود همراه سى سوار بيرون آمد تا اردوگاه روميان را از دور بررسى كند ، ده تن از ايشان را پيشاپيش فرستاد كه روميان آنان را گرفتند و نزد يوبيانوس كه جانشين و پسر عموى شاه روم بود بردند او از كار ايشان پرسيد و آنان را تهديد به كشتن كرد ، مردى از ميان ايشان برخاست و از ياران خود فاصله گرفت و پوشيده به يوبيانوس گفت شاپور نزديك تو است گروهى سوار همراه من كن تا او را اسير كنم و پيش تو بياورم . ميان يوبيانوس و شاپور دوستى و مودت بود و او كسى را پيش شاپور فرستاد و او را آگاه كرد و شاپور بازگشت .
پادشاه روم خود را بر دروازه تيسفون رساند و شاپور هم همراه لشكريان خود به مقابله آمد و روميان شاپور را مجبور به عقبنشينى و گريز كردند و خود را به پل گازر رساندند و بر شهر تيسفون دست يافتند ولى چون كاخ استوار بود و


75 - انبار : شهرى نزديك بلخ و شهر عمده ناحيه جوزجانان و از مرورود بزرگتر بوده است ، و آنرا شاپور ساخته است ، ر . ك ، ياقوت ، معجم البلدان ص 340 ج 1 چاپ مصر ( م ) . 76 - اين شهر را در سال 638 ميلادى اعراب گشودند .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست