responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 432


نخست در حيره فرود آمد و چند روزى آنجا ماند و سپس به بغداد برگشت .
در سال يكصد و هشتاد و نه به رى رفت و يك ماه آنجا بود و سپس به بغداد برگشت و عيد قربان را در قصر اللصوص [ 480 ] بود و سپس وارد بغداد شد ولى فرود نيامد و خود را به سليحين [ 481 ] كه در سه فرسخى بغداد است رساند و شب را آنجا گذراند و سپس به رقه رفت و ضمن عبور از بغداد دستور داد چوبه دارى كه جسد جعفر بن يحيى بر آن آويخته بود سوزانده شود و بقيه آن سال را در رقه گذراند . [ 482 ] چون سال يكصد و نود فرارسيد به جهاد و پيشروى در سرزمينهاى روم رفت و تا هر قلة پيش رفت و آن شهر را گشود . [ 483 ] در همين سال رافع پسر نصر بن سيار در خراسان خروج كرد و سبب خروج او چنين بود كه على بن عيسى بن ماهان چون به حكومت خراسان آمد بدرفتارى كرد و بر اعرابى كه مقيم خراسان بودند ستم كرد و جور و ظلم آشكار ساخت ، رافع بر او خروج كرد و چند بار با او جنگ كرد و سرانجام هم با حدود سى هزار مرد خراسانى كه از او پيروى كرده بودند به سمرقند رفت و در آن شهر ماند .
چون اين خبر به هارون رسيد على بن عيسى بن ماهان را از حكومت خراسان عزل و هرثمة بن اعين را بر آن كار گماشت .
آنگاه هارون از روم برگشت و بقيه آن سال را در بغداد گذراند و پسرش محمد را بر پاى تخت گماشت خود آهنگ خراسان كرد تا شخصا جنگ با رافع پسر نصر بن سيار را سرپرستى كند . و چون سال يكصد و نود و دو فرارسيد خرميان در سرزمين جبال خروج كردند . اين نخستين قيام خرميان بود ، هارون پسرش محمد امين را همراه عبد الله بن مالك خزاعى بسوى ايشان فرستاد كه گروه بسيارى از ايشان را كشت


480 - قصر اللصوص : ( قصر دزدان ) : محلى كه اسبها و ديگر مركوبهاى لشكر مسلمانان دزدان سرقت كرده بودند . 481 - دهكده اى نزديك نهر عيسى در بغداد . 482 - جاى تعجب است كه چرا دينورى داستان برمكيان را از قلم انداخته است ، از بيم حكومت ؟ ( م ) 483 - هر قله : از شهرهاى نزديك به صفين و در باختر آن قرار دارد ، ر . ك ، عبد المؤمن بغدادى ، مرا صدا الاطلاع ج 3 ص 1456 چاپ على محمد بجاوى مصر 1374 ق . ( م )

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 432
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست