responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 431


سپاهيان را ميان آن دو تقسيم كردند و قرار شد محمد امين در پاى تخت بماند و عبد الله مامون حاكم خراسان شود .
چون صبح شد هارون دستور داد همه سرداران جمع شوند و چون آمدند آنان را به بيعت با محمد امين و پس از او با بيعت عبد الله مامون دعوت كرد و همگان چنان بيعت كردند و پذيرفتند .
در همين سال مردم خراسان بر فرماندار خود شورش كردند و او را كشتند ، هارون تمام آن سال را در شام اقامت كرد و براى حج عزيمت كرد و چون از حج برگشت به انبار آمد و در شهر ابو العباس كه در نيم فرسنگى انبار است منزل كرد ، در آن شهر گروه بزرگى از خراسانيان زندگى مىكردند و همانجا فرزندان ايشان در رسيدند و بسيار شدند و تا هم اكنون ( قرن سوم هجرى ) آنجا زندگى مىكنند ، هارون يك ماه در آن شهر ماند و سپس به رقه رفت و يك ماه هم آنجا ماند .
آنگاه از رقه به قصد جهاد به سرزمينهاى روم رفت و شهرى بنام معصوف [ 478 ] را گشود و به رقه برگشت و بقيه سال را همانجا ماند .
چون فصل حج فرارسيد هارون حج گزارد و سپس به رقه برگشت و همانجا اقامت كرد و يزيد بن مزيد را فرمانرواى ارمنستان كرد و در سال يكصد و هشتاد و چهار از رقه به بغداد برگشت و در كاخ خود در محله رصافه منزل كرد و از كارگزاران خود بقيه خراج ايشان را مطالبه كرد و در سال يكصد و هشتاد و پنج باز از بغداد به رقه رفت كه آب و هواى آنرا خوش مىداشت .
چون فصل حج فرارسيد حج گزارد و هنگامى كه به مدينه رفت به مردم آن شهر سه مقررى پرداخت كرد و حال آنكه به مردم مكه دو مقررى پرداخته بود و از حجاز برگشت و به انبار رفت و يك ماه آنجا بود و به بغداد برگشت و براى پسر ديگر خود قاسم پس از امين و مامون به خلافت بيعت گرفت و او را به فرمانروايى شام گماشت ، قاسم كارگزاران خود را به شهرهاى شام گسيل داشت . [ 479 ] هارون در سال يكصد و هشتاد و هشت نيز حج گزارد و چون برگشت


478 - معصوف : در معجم ما استعجم بكرى و معجم البلدان ياقوت حموى و مراصد الاطلاع بغدادى ديده نشد . ( م ) 479 - ظاهرا مسافرتهاى پياپى هارون به مكه و مدينه دليل بر ناآرام بودن آن مناطق است و اين موضوع با قيامهاى سادات علوى بىارتباط نيست . ( م )

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 431
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست