responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 295


برادرمان مسلم نيازى به زندگى نيست و هرگز برنمىگرديم تا كشته شويم ، امام ( ع ) هم فرمود پس از ايشان خيرى در زندگى نيست و حركت فرمود .
چون به منزل زباله [ 313 ] رسيدند فرستاده محمد بن اشعث و عمر بن سعد كه به خواهش مسلم او را با نامه اى حاكى از بىوفايى و پيمانشكنى مردم كوفه گسيل داشته بودند رسيد و چون امام حسين ( ع ) آن نامه را خواند به درستى خبر كشته شدن مسلم و هانى يقين پيدا كرد و سخت اندوهگين شد ، آن مرد خبر كشته شدن قيس بن مسهر را هم داد .
گروهى از ساكنان منازل ميان را به امام ( ع ) پيوسته بودند و مىپنداشتند آن حضرت پيش ياران خود خواهد رفت چون اين خبر را شنيدند پراكنده شدند و كسى جز خواص امام ( ع ) با ايشان باقى نماندند .
امام حسين ( ع ) همچنان پيش مىرفت و چون به وادى عقيق [ 314 ] رسيد مردى از قبيله بنى عكرمه به حضور ايشان آمد و سلام كرد و باطلاع رساند كه ابن زياد ميان قادسيه و عذيب [ 315 ] سواران را بر كمين گماشته است و افزود كه فداى تو گردم بازگرد به خدا سوگند بسوى نيزه ها و شمشيرها مىروى و بر كسانى كه براى تو نامه نوشته‌اند اعتماد مكن كه آنان نخستين كسانى هستند كه به جنگ با تو پيشدستى خواهند كرد ، امام حسين ( ع ) باو فرمود خيرخواهى و در حد كمال نصيحت كردى خدايت پاداش نيكو دهاد ، و حركت فرمود و به منزل شراة [ 316 ] رسيد شب را آنجا گذراند و فردا حركت فرمود و چون روز به نيمه رسيد و گرما شدت يافت كه تابستان بود از دور سواران ديده شدند ، امام حسين ( ع ) به زهير بن قين فرمود آيا اين جا پناهگاهى يا جاى بلندى پيدا مىشود كه آنرا پشت سر خود قرار دهيم و فقط از يك سوى با اين گروه به جنگ پردازيم ؟ زهير باو گفت آرى كوه ذو جشم اين جا سمت چپ تو قرار دارد ما را آنجا ببر كه اگر پيش از ايشان آنجا برسى همانگونه است كه دوست دارى ، امام حسين ( ع ) حركت كرد و پيش از ايشان به آن كوه رسيد و آنرا پشت سر خود قرار داد .


313 - زباله : از منازل آباد و معروف ميان كوفه و مكه كه داراى بازارهاى متعدد است . ( م ) 314 - جايى نزديك ذات عرق است و عراقىها براى حج از آنجا محرم مىشوند . 315 - نام آبى نزديك كوفه و محل سكونت قبيله بنى تميم است . 316 - نام منطقه اى مرتفع نزديك عسفان .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست