responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 290


عبيد الله زياد سرهاى آن دو را پيش يزيد فرستاد و خبر را براى او نوشت .
يزيد در پاسخ او چنين نوشت ، گمان ما به تو جز اين نبود كار شخص چابك و دورانديش را انجام دادى ، من موضوع را از دو فرستاده ات پرسيدم و براى من آنرا مشروح گفتند و همچنان كه نوشته اى اين دو فرستاده خير خواهند و خردمند و سفارش مرا درباره آنان بپذير ، و به من خبر رسيده است كه حسين بن على ( ع ) از مكه حركت كرده و به سرزمينهاى تو روى آورده است . جاسوسان بر او بگمار و بر راهها نگهبانانى در كمين او بگذار و به بهترين وجه در اين مورد قيام كن ولى با كسانى جنگ كن كه با تو جنگ كنند و همه روز اخبار را براى من بنويس .
عبيد الله بن زياد سرهاى هانى و مسلم را همراه هانى بن ابى حبه همدانى و زبير بن اروح تميمى فرستاده بود .
كشته شدن مسلم بن عقيل روز سه شنبه سوم ذى حجه سال شصت هجرت كه همان سال مرگ معاويه است اتفاق افتاده است . [ 302 ] بيرون آمدن امام حسين ( ع ) بسوى كوفه :
حسين بن على عليه السلام [ 303 ] همان روز كه مسلم شهيد شد از مكه بيرون آمد . ابن زياد حصين بن نمير را كه فرمانده شرطه او بود با چهار هزار سوار از مردم كوفه فرستاد تا ميان قادسيه [ 304 ] و قطقطانه [ 305 ] توقف كند و از رفتن اشخاص از كوفه بسوى حجاز غير از حاجيان و عمره گزاران و كسانى كه متهم به هوادارى امام حسين ( ع ) نيستند جلوگيرى كند .


302 - شيخ مفيد شهادت مسلم ( ع ) را روز چهارشنبه نهم ذى حجه ثبت فرموده است ، ( ارشاد ، ص 200 ) و چون دينورى عاشورا را جمعه مىداند و در صفحات آينده خواهيد ديد بنا بر اين سه شنبه نمىتواند سوم ذى حجه باشد بلكه هشتم آن است ، زيرا ماه محرم سال 61 از چهارشنبه شروع شده است ( م ) . 303 - عنوان عليه السلام در متن كتاب آمده است و از اين جا تا پايان داستان عاشورا مكرر اين عنوان در متن كتاب آمده است . ( م ) 304 - قادسيه : دهكده اى ميان كوفه و عذيب در استان ديوانيه است . 305 - نام جايى نزديك كوفه است .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 290
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست