responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 256


جنگ بگيرند ، و لشكرهاى خود را آرايش داد ، حجر بن عدى را بر پهلوى راست و شبث بن ربعى را بر پهلوى چپ و ابو ايوب انصارى را به فرماندهى سواران و ابو قتاده را به فرماندهى پيادگان گماشت .
خوارج هم آماده جنگ شدند يزيد بن حصين را بر پهلوى راست و شريح بن ابى اوفى را كه از پارسايان ايشان بود بر پهلوى چپ و حرقوص بن زهير را بر پيادگان و عبد الله بن وهب را بر تمام سواران گماشتند .
على ( ع ) درفشى برافراشت و دو هزار مرد را زير آن جاى داد و به صداى بلند فرمود هر كس به اين درفش پناه ببرد در امان است .
آنگاه دو سپاه روياروى ايستادند ، در اين هنگام فروة بن نوفل اشجعى كه از سران خوارج بود به ياران خود گفت ، اى قوم به خدا سوگند نمىدانيم چرا با على ( ع ) جنگ مىكنيم و ما را در جنگ با او دليل و حجتى نيست ، اى قوم بياييد برگرديم تا آنكه براى ما روشن شود كه بايد با او جنگ يا از او پيروى كرد .
فروة ياران خود را رها كرد و همراه پانصد مرد از صحنه جنگ بيرون رفت و خود را به بند نيجين [ 275 ] رساند ، گروهى از خوارج هم خود را به كوفه رساندند و هزار مرد هم به زير پرچم پناه بردند و امان خواستند و با اينگونه فقط كمتر از چهار هزار نفر با عبد الله بن وهب باقى ماندند .
على ( ع ) به ياران خود فرمود شما جنگ را با آنان شروع مكنيد تا آنان جنگ را آغاز كنند ، خوارج فرياد برآوردند كه « حكم فقط از آن خداست هر چند مشركان را ناخوش آيد » و همگان يكباره بر ياران على ( ع ) حمله كردند از شدت حمله ايشان سواران لشكر على ( ع ) پايدارى نكردند و خوارج به دو گروه تقسيم شدند گروهى آهنگ پهلوى راست و گروه ديگر آهنگ پهلوى چپ كردند .
در اين هنگام ياران على ( ع ) بانان حمله كردند ، قيس بن معاويه برجمى كه از ياران على ( ع ) بود به شريح بن ابى اوفى حمله كرد و با شمشير ساق پاى او زد و آنرا قطع كرد ، شريح با يك پا شروع به جنگ كرد و مىگفت شتر نر با پاى بسته از ماده شتر خود حمايت مىكند ، قيس بن سعد باو حمله كرد و او را كشت و تمام خوارج يكجا كشته شدند .


275 - شهرى كنار نهروان در ناحيه كوهستانى و از اعمال بغداد است .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست