responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 250


جانب مداين روى كرد گفت شايد پروردگارم مرا به راه راست هدايت فرمايد » . [ 264 ] او به راه خود ادامه داد تا به موضع « سيب » [ 265 ] رسيد . آنجا گروه زيادى از يارانش بر او گرد آمدند كه از جمله ايشان زيد بن عدى بن حاتم بود ، عدى در جستجو و تعقيب پسرش بيرون آمد تا به مداين رسيد و به پسر خود دسترسى نيافت ، عدى پيش سعد بن مسعود ثقفى كه فرماندار على ( ع ) در مداين بود آمد ، سعد مواظب خود بود و خوارج هم از او دورى كردند . عبد الله بن وهب راسبى هم در دل شب از كوفه بيرون رفت و همه يارانش باو پيوستند و گروه بسيارى شدند و راه انبار را [ 266 ] پيش گرفتند و از كنار فرات عبور مىكردند تا آنكه در منطقه دير عاقول [ 267 ] از فرات گذشتند و با عدى بن حاتم كه به كوفه برمىگشت روياروى شدند ، عبد الله مىخواست او را بگيرد عمرو بن مالك نبهانى و بشير بن يزيد بولانى كه از سران خوارج بودند او را از اين كار منع كردند .
سعد بن مسعود ثقفى برادرزاده خود مختار بن ابى عبيد را بر مداين به جانشينى خود گماشت و در تعقيب عبد الله بن وهب بيرون آمد و هنگام غروب آفتاب با او و يارانش در منطقه كرخ بغداد برخورد كرد ، سعد همراه پانصد سوار بود و خوارج سى تن بودند ، ساعتى به يك ديگر تيراندازى كردند ، ياران سعد باو گفتند اى امير از جنگ با اين گروه چه مىخواهى و حال آنكه در اين باره دستورى براى تو نرسيده است ؟ رهايشان كن و براى امير مؤمنان بنويس و او را از كار ايشان آگاه كن ، سعد برگشت و آنان را رها كرد .
عبد الله بن وهب خود را به بغداد رساند و از دهقانان آن خواست تا وسايل عبور ايشان را فراهم كنند و اين پيش از آن بود كه بغداد ساخته شده باشد ، آنان وسايل را براى خوارج فراهم آوردند و عبد الله بن وهب از آنجا گذشت و به سرزمين


264 - آيه 20 از سوره بيست و هشتم ، قصص . 265 - سيب ، اصلا به معنى مجراى آب و جوى است و نام چند جاست ، در كوفه و بصره و خوارزم ، ر . ك ، ياقوت ، معجم البلدان - ص 190 ج 5 چاپ مصر . ( م ) 266 - انبار : شهرى بر ساحل چپ فرات در شمال شرقى عراق و دوازده فرسنگى بغداد ، ر . ك ، مقاله سترك در دائرة المعارف الاسلاميه ص 3 ج 3 . ( م ) 267 - دير عاقول : در ساحل دجله فاصله آن تا بغداد پانزده فرسنگ است ، ر . كياقوت ، معجم البلدان ص 154 ج 4 چاپ مصر . ( م )

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 250
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست