responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 19


كتابخانه رفاعه رافع الطهطاوى در شهر سوهاج بدست آمد كه به شماره 73 تاريخ ثبت است و معلوم شد فعلاً قديمى ترين نسخه هاست و مورد استفاده مرحوم رافع رفاعه طهطاوى در نوشتن آثار تاريخى او بوده است ، اين نسخه در سال 579 به شخصى بنام مفضل بن جعفر بن طاهر تعلق داشته است .
آقاى عبد المنعم عامر اين نسخه را پس از مطابقه با نسخه چاپ شده بريل اساس قرار داده است . بنابراين مى توان گفت بهترين نسخه موجود در اختيار ايشان بوده است ، چاپ اول كتاب اخبار الطوال باهتمام آقاى عبد المنعم عارم در 1960 ميلادى در قاهره انجام پذيرفته است .
محتواى كتاب اخبار الطوال :
كتاب اخبار الطوال را مى توان به سه بخش عمده تقسيم كرد .
1 - بخش نخست شامل مطالبى در مورد آدم و فرزندان نخستين او و پيامبرانى همچون ادريس و نوح و هود و ابراهيم و اسماعيل و بنى اسرائيل و پادشاهى داود و سليمان تا ظهور عيسى است ، مطالب ابو حنيفه در اين بخش نه از لحاظ زمانى و نه از لحاظ مكانى پيوسته نيست و از شرح حال پيامبرانى بزرگ چون موسى و هارون و يوسف در آن گفتگو نشده است ، اما ظهور زرتشت و آيين او و نجات بنى اسرائيل وسيله پادشاهان ايران در آن بحث شده و شايد از كهن ترين منابعى باشد كه اين موضوع در آن آمده است . و چون آغاز تنظيم كتابهاى تاريخ قومى بوده است نبايد انتظار داشت كه قابل مقايسه با تاريخ طبرى يا مروج الذهب مسعودى و امثال آن باشد .
2 - بخش دوم كه آميخته با بخش اول است و جداگانه تنظيم نشده است شرح حال و سرگذشت پادشاهان ايران و روم و يمن است و از جمشيد و پيروزى ضحاك ( بيور اسب ) بر او و منوچهر و كيقباد و گشتاسب و بهمت و دارا و اسكندر و ملوك الطوايف و سپس ساسانيان تا انقراض ايشان سخن گفته است و برخى او وقايع جنبى چون خروج بهرام چوبين را هم بررسى كرده است و در همين بخش از بلقيس ملكه سبا و نمرود هم گفتگو شده است و با توجه باختصار آن نبايد آنرا با كتابهايى كه در قرن هاى چهارم و پنجم نوشته شده است مقايسه

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست