responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 144


فتوحات اسلامى در روزگار عمر بن خطاب :
سپس عمر بن خطاب به حكومت رسيد و مدت حكومت او سيزده سال بود . عمر تصميم گرفت به عراق لشكر گسيل دارد ، ابو عبيد بن مسعود را كه پدر مختار ثقفى است خواست و براى او رايتى براى فرماندهى پنج هزار مرد بست و دستور داد به عراق برود ، عمر براى مثنى بن حارثه نوشت كه با همراهان خود به ابو عبيد ملحق شود .
سليط بن قيس [ 158 ] را كه از قبيله بنى نجار انصار بود با ابو عبيد همراه ساخت و به ابو عبيد گفت مردى را همراه تو فرستادم كه از لحاظ اسلام بر تو برترى دارد و بايد راهنمايىهاى او را بپذيرى ، و به سليط گفت اگر نه اين است كه تو در جنگ شتابزدگى مىكنى ترا به فرماندهى مىگماشتم ولى براى جنگ فقط فرمانده بردبار شايسته است .
ابو عبيد بسوى حيره حركت كرد و به هيچ يك از قبايل عرب نمىگذشت مگر اينكه آنان را تشويق مىكرد كه با او حركت كنند و طوايفى از ايشان با او حركت كردند و چون به قس ناطف رسيد [ 159 ] مثنى و همراهانش به استقبال او آمدند .
چون به ايرانيان خبر آمدن ابو عبيد رسيد ، مردان شاه حاجب را همراه چهار هزار سوار به مقابل او فرستادند .
ابو عبيد دستور داد پلى زدند كه از آن بگذرند ، مثنى باو گفت اى امير از اين رود پهناور عبور مكن و خود و همراهانت را هدف ايرانيان قرار مده ، ابو عبيد باو گفت اى برادر بكرى ترسيدى ، و با مردم به سوى ايرانيان رفت ، ابو محجن ثقفى را كه پسر عمويش بود به فرماندهى سواران گماشت و خود در قلب سپاه ايستاد ، ايرانيان بانان حمله بردند و جنگ در گرفت و ابو عبيد نخستين كس بود كه كشته شد ، برادرش حكم پرچم را در دست گرفت او هم كشته شد ، پرچم را قيس بن جليب برادر ابو محجن گرفت او هم كشته شد ، سليط بن قيس انصارى و


158 - ابو عبيد بروزگار رسول خدا ( ص ) مسلمان شد و در جنگ قس ناطف كه به جنگ پل ابو عبيد هم معروف است در سال سيزدهم هجرت درگذشت و شهيد شد ، سليط از بزرگان اصحاب رسول خداست و در جنگ بدر افتخار شركت داشت او هم در جنگ پل ابو عبيد شهيد شد و براى هر دو مورد ، ر . ك ، ابن اثير - اسد الغابه . ( م ) 159 - نام جايى نزديك كوفه بر ساحل شرقى فرات .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست