responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 110


پادشاه ترك از اين پيام برآشفت و دستور داد شيپور جنگ نواختند و دو گروه بهم حمله ور شدند . پادشاه ترك بر تخت زرين روى تپه اى كه مشرف بر هر دو گروه بود قرار گرفت .
چون جنگ ادامه يافت بهرام چوبين همراه صد تن از پهلوانان سوار كار لشكر خود آهنگ آن تپه كرد كسانى كه پيرامون پادشاه ترك بودند گريختند و او كه چنين ديد اسب خود را خواست و براى بهرام مشخص شد و تيرى باو زد كه از پاى در آمد و تركان كه چنين ديدند همگان گريختند ، پادشاه تركان پسر خود بلتكين را به جانشينى خود گماشته بود و چون خبر كشته شدن پدرش باو رسيد تركان را فراخواند و با گروه بسيارى از تركان آمد و گريختگان لشكر پدرش هم باو پيوستند .
و چون بهرام از اين خبر آگاه شد باطراف خراسان پيام داد و نيروى بسيارى پيش او آمدند و براى مقابله با بلتكين حركت كرد و كنار رودخانه بزرگ نزديك ترمذ روياروى شدند و هر دو گروه از يك ديگر بيمناك شدند و از دو سوى فرستادگانى براى پيشنهاد صلح آمد و شد كردند ، بهرام به بلتكين پيام داد كه شما خاقانها پادشاه ما فيروز را كشتيد ما هم خون او را ناديده گرفتيم و با شما صلح كرديم شما هم اكنون آنچنان رفتار كنيد ، بلتكين پاسخ داد صلح را در صورتى كه مورد تاييد و به فرمان هرمز باشد مىپذيريم و هر دو گروه بر جاى خود ماندند .
بهرام موضوع را براى هرمز نوشت ، هرمز پاسخ داد بلتكين با خواص دولت او در كمال تكريم پيش من آيند و بلتكين با خواص و سران سپاه خود بسوى عراق حركت كرد و چون نزديك مداين رسيد هرمز براى استقبال او بيرون آمد و چون يك ديگر را ديدند هر يك به احترام ديگرى از اسب پياده شدند و هرمز احترام و بزرگداشت بلتكين را رعايت و آشكار كرد و او را در كاخ خود مسكن داد و هر يك از ديگرى پيمان موكد گرفت كه تا زنده هستند نسبت به يك ديگر با صلح و مسالمت رفتار كنند ، سپس هرمز باو اجازه داد و به كشور خود برگشت .
چون بلتكين به خراسان رسيد بهرام چوبين با لشكريان خود به استقبال او آمد و او را تا مرز كشورش بدرقه كرد و بهرام بازگشت و در شهر بلخ ساكن شد و آنچه از لشكر شاه تركان به غنيمت گرفته بود براى هرمز فرستاد كه سيصد شتر بار

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست