responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 106


بلند و آزمايش و پايمردى داشته باشند . و اى مردم بدانيد كه ما ميان تازيانه و شمشير خود جدايى افكنده‌ايم و آن دو را با حوصله و روش پسنديده بكار مىبريم هر آن كس كه نسبت به نعمت ما ناسپاس باشد و با فرمان ما مخالفت ورزد و آنچه را كه از آن نهى كرده‌ايم مرتكب شود در آن صورت ما از اصلاح رعيت خود غفلت نخواهيم كرد و كارها را با كيفر و مجازات كسانى كه با فرمان ما مخالفت و نسبت به روش ما تعدى و ستم و براى تباهى پادشاهى ما كوشش كند رو براه خواهيم ساخت و هيچكس نبايد طمع چشمپوشى از ما داشته باشد و يا آرزومند نرمى و ملايمت از سوى ما باشد ، كه ما در انجام و اجراى حقى كه خداوند بر گردن ما نهاده است كوتاهى نخواهيم كرد ، خود را به دو روش عادت دهيد و براى يكى از آن دو آماده سازيد .
يا در آنچه صلاح شماست پايدار باشيد يا در مخالفتهايى كه مىكنيد بر خود بيمناك باشيد . و بايد اين را براى جهاندارى و پادشاهى ما مراعات كنيد . تهديد و وعيد ما را كوچك مشمريد و گمان مكنيد كه كردار ما مخالف گفتار ما باشد ، و دوست داشتيم كه شما را از راه و روش خود آگاه سازيم كه چشمپوشى و رودربايستى نخواهد بود و كوشيديم كه پيش از هر كار مطالب را بازگو كنيم تا بهانه و عذرى باقى نماند و ما با روشى مناسب و دادگرى ميان رعيت رفتار خواهيم كرد ، شما هم اطاعت و فرمانبردارى را برگزينيد كه مايه الفت و پايدارى خواهد بود ، به وعده هايى كه داده‌ايم اعتماد كنيد و از وعيد و تهديد ما بيمناك باشيد و از خداوند مىخواهيم كه شما را از وسوسه شيطان و گمراهى او محفوظ دارد و شما را در آنچه باو نزديك مىسازد و به خرسندى او نائل مىگرداند يارى فرمايد و سلام و درود بر شما باد » .
چون مردم اين سخنان را شنيدند ، ناتوانان و زيردستان خشنود شدند و به يك ديگر مژده دادند و بازوان زورمندان سست شد و ايشان را ناخوش آمد و از دستيازى و خشم نسبت به ناتوانان خوددارى كردند .
هرمزد پادشاهى بود كه در حسن سيرت مىكوشيد و براى اصلاح كار رعيت تلاش مىكرد و نسبت به ضعيفان مهربان و بر زورمندان سختگير بود .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست