گذر غذا (در اعضا و عروق) [4] نيز به نيروى دافعه از سوى عضوى كه از آن جدا شده و به نيروى جاذبه
از سوى عضوى كه رو به آن آورده تحقق مىپذيرد و همچنين تخليه تفاله [5] غذاها از دو راه دفعى بدن نياز به دو
نيرو دارد. [6]
چه بسا منشأ تحقق يك فعل در بدن، دو نيروى نفسانى و طبيعى باشد [7] و چه بسا سبب تحقق آن نيرويى و كيفيتى
باشد، مانند سردى كه مانع ريزش مواد به عضو مىباشد.
[1] زيرا هنوز غذا نرم و رقيق نشده تا به سهولت بلعيده شود.
[2] آملى مىگويد: در بيشتر نسخ «دافعه ارادى» مىباشد و در برخى
جاذبه ارادى و از دفع ارادى تعبير به جذب شده است زيرا در بلعيدن جذب روشنتر
مىباشد.
[4] با اين تفاوت كه اين دو نيرو در دو عضو (منفصل عنه و متوجه
اليه) مىباشد.
[5] تعبير تفاله (ثفل) به مدفوع اطلاق مىشود لذا تعبير زايد
(فضل) كه در برخى نسخهها ديده شده مناسبتر مىباشد.
[6] نيروى دافعه طبيعى و نيروى حسى كه در اثر گزش صفراء برانگيخته
مىگردد.
[7] در نسخه تهران و آملى و جيلانى عبارت چنين است «ربما كان
الفعل مبدأ قوتين نفسانية ...» در اين صورت بايد معنا كرد چه بسا يك فعل در بدن
مبدأ پذيرش دو نيروى ... باشد.
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 558