responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 507

ريه‌ [1] كه به طرف پشت قرار دارد، مجاور مى‌باشد، شريان وريدى در بخش قدامى ريه فرو رفته و به صورت بخش‌ها و شاخه‌هايى در آن پراكنده مى‌باشد.

بنابر آنچه گذشت هرگاه بين دو نياز اين شريان- يعنى نياز به استحكام و نياز به سلاستى كه باز و بسته شدن و تراوش آنچه تراوش مى‌شود به عهده آن است.- مقايسه‌اى صورت پذيرد، نياز به سلاست نسبت به استحكام و ستبرى جرم بيشتر احساس مى‌گردد.

2. شريان ديگر كه بزرگ‌تر مى‌باشد و ارسطو طاليس آن را اورتى‌ [2] ناميده است، در ابتداى رويش از قلب دو شاخه مى‌فرستد كه بزرگ‌ترين آن به دور سطح قلب دايره مى‌زند و در اجزاى آن پراكنده مى‌گردد، [3] و شاخه كوچك‌تر، قلب را دور مى‌زند و در حفره راست قلب‌ [4] پراكنده مى‌گردد.

تنة به جا مانده از شريان اورتى پس از دو شاخه ياد شده، از قلب جدا مى‌شود و به دو بخش تقسيم مى‌گردد: بخش بزرگ‌تر (آئورت نزولى) به سوى پايين شايستگى دارد سرازير گردد و بخش كوچك‌تر (آئورت صعودى) به سوى بالا شايستگى دارد صعود نمايد.

بخش شايسته به سوى پايين نسبت به ديگرى از قطر بيشترى آفريده شده است، زيرا اين بخش به سوى اعضايى از بدن گسيل مى‌گردد كه تعداد آن بيشتر و قطر آنها بزرگ‌تر است، و آن اعضايى از بدن مى‌باشد كه پايين قلب قرار گرفته‌اند.

بر محل خروج شريان اورتى سه غشاى سفت‌ [5] از داخل به سوى خارج وجود دارد، [6] كه اگر تعداد آن يك يا دو عدد بود، فايده‌ [7] مورد نظر حاصل نمى‌گرديد مگر در صورت بزرگى‌


[1] كه از بافت نسبتا سختى برخوردار است.

[2] آئورت (Aorta( اصلى‌ترين تنه شريانى است كه خون اكسيژن‌دار را از بطن چپ قلب به بافت‌هاى بدن مى‌برد. (ضروريات آناتومى اسنل، ص 167)

[3] شريان‌هاى كرونارى- اكليلى (تاجى (Coronary( شريان‌هاى كرونارى راست و چپ بلافاصله در بالاى دريچه آئورتى از آئورت صعودى جدا مى‌شود. (ضروريات آناتومى اسنل، ص 163)

[4] در جرم قلب از طرف داخل نه خارج.

[5] دريچه سه لختى (Tricuspid Valve( دريچه سه لختى داراى سه لت قدامى، جدارى و تحتانى است. (ضروريات آناتومى اسنل، ص 162).

[6] حكيم جيلانى در توصيف اين سه غشا مى‌گويد: از غشاهاى قلبى رويش مى‌يابد و رباطٌّهاى آن از داخل قلب به سوى خارج كه داخل اورتى باشد مايل مى‌گردد اين موضع بهترين جا براى باز شدن هنگام انبساط شريان و دفع روح و خون از قلب مى‌باشد و براى بسته شدن تا از بازگشت خون به قلب جلوگيرى نمايد ... شكل آن هنگام باز شدن مانند سين در كتابت يونانى مى‌باشد ....

[7] فايده مورد نظر چنانچه بيايد جلوگيرى از بازگشت خون شريانى به داخل بطن چپ قلب است.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 507
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست