responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 469

هيچ يك از اين هفت ماهيچه براى بستن انگشتان نمى‌باشد، بلكه پنج ماهيچه براى گرايش انگشتان به سمت بالا و دو ماهيچه براى گرايش آنها به پايين مى‌باشند.

ماهيچه‌هاى رديف بالا زير ماهيچه گسترده بر گودى كف دست (راحة) قرار دارند و تنها جالينوس به وجود آنها پى برده است و آنها يازده ماهيچه مى‌باشند، هشت ماهيچه از آن، دو به دو در حالى كه يكى روى ديگرى قرار دارد، به مفصل اول از مفاصل انگشتان چهارگانه پيوند خورده‌اند تا (با انقباض خود) باعث بسته شدن آن مفصل گردند.

ماهيچه‌هاى رديف پايين، بستن و جمع كردن همراه با گرايش به پايين مفاصل انگشتان را به عهده دارند و ماهيچه‌هاى رديف بالا بستن با اندكى بالا كشيدن آنها

را به عهده دارند و هرگاه هر دو رديف ماهيچه حركت نمايند، انگشتان به صورت مستقيم بسته مى‌گردند.

سه عدد از ماهيچه‌ها (يازده گانه) ويژه انگشت شست مى‌باشند، يكى براى بستن مفصل اول و دو عدد براى بستن مفصل دوم؛ چنانكه اين مطلب را دانستى.

بنا بر اين وترهاى ماهيچه‌هاى بازكننده پنج گانه، پنج عدد مى‌باشد و وترهاى گرايش دهنده به سوى پايين به استثناى انگشت شست و كوچك براى هر انگشت يك عدد و براى شست و انگشت كوچك دو عدد مى‌باشند و وترهاى بستن براى هر انگشت، چهار عدد مى‌باشند و وترهاى گرايش دهنده به سوى بالا براى هر انگشت يك عدد مى‌باشند، اين مطلب را بدان.

فصل بيست و يكم: تشريح ماهيچه‌هاى حركتى پشت‌

پاره‌اى از ماهيچه‌هاى پشت، بدن را به سمت عقب تا مى‌كنند و پاره‌اى ديگر به سمت جلو خم مى‌نمايند و از اين دو (گونه حركت)، ساير حركت‌هاى پشت شكل مى‌گيرد.

نام" ماهيچه‌هاى پشت" (در حقيقت) به ماهيچه‌هاى تاكننده به عقب، اختصاص دارد و آن دو ماهيچه مى‌باشد كه گمان مى‌شود هر يك از آن دو از بيست و سه ماهيچه‌

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 469
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست