responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 455

صورت مايل كشيده مى‌شود و هرگاه دو ماهيچه منقبض گردد [1]، گردن به آن سمت، راست و بدون اريب كشيده مى‌شود و هرگاه چهار ماهيچه با هم عمل نمايند [2]، گردن بدون هرگونه كجى راست مى‌ايستد.

فصل شانزدهم: تشريح ماهيچه‌هاى سينه‌ [3]

پاره‌اى از ماهيچه‌هاى حركت دهنده سينه، تنها در حركت انبساطى قفسه سينه شركت دارند نه حركت انقباضى آن، از اين نوع ماهيچه‌ها، پرده حاجز [4] است كه بين دستگاه تنفسى و دستگاه گوارشى حايل مى‌باشد، درباره آن به زودى توضيح خواهيم داد. [5]

يك زوج ماهيچه كه زير ترقوه قرار داده شده و رويشگاه آن از بخشى (از ترقوه) است كه تا سر استخوان كتف امتداد دارد، پس از اين درباره آن سخن مى‌گوييم، [6] و به دنده اول سينه از راست و چپ متصل مى‌شود. [7]

يك زوج كه هر فرد آن مضاعف است و داراى دو شاخه مى‌باشد، شاخه فوقانى به گردن متصل مى‌باشد و آن را به حركت مى‌آورد و شاخه تحتانى‌ [8] سينه را به حركت مى‌آورد و با آن ماهيچه‌اى كه به زودى شرح مى‌دهيم، آميخته مى‌گردد و در نهايت به دنده پنجم و ششم سينه پيوند مى‌خورد.


[1] در صورت تساوى دو جذب از سوى دو ماهيچه.

[2] شايد حالت سكون و استراحت اين عضلات كه از آن به فعل تعبير شده، باعث راست ايستادن گردن باشد.

[3] قفسه سينه براى جذب هوا و دفع دخان (كربن) نياز به حركت‌هاى انبساطى و انقباضى دارد كه توسط ماهيچه‌ها انجام مى‌گيرد علاوه بر آن از اعضاى مهم درون قفسه سينه توسط ماهيچه‌ها محافظت به عمل مى‌آيد.

[4] حجاب حاجز (ديافراگم) مهمترين ماهيچه تنفسى مى‌باشد و تنفس بى‌اراده (در خواب و ...) به وسيله حركت اين عضله مى‌باشد علاوه بر حركت انبساطى براى جذب هوا، مانع تصاعد بخارات از اندام گوارشى به اندام تنفسى مى‌شود و نيز به تخليه روده‌ها و اخراج جنين در وقت تولد كمك مى‌كند.

[5] در كتاب سوم (بيمارى‌ها).

[6] آخر همين فصل.

[7] اين ماهيچه كمك به حركت انبساطى مى‌نمايد و مستقل نيست.

[8] اين شاخه، از زير بغل و دنده‌ها ناشى مى‌شود.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 455
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست