نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 396
از آن دو استخوان زايدهاى كج (مانند منقار)
[1] بيرون زده است كه با زايده ديگرى
[2] تركيب يافته كه خوش قواره گرديدهاند و آن زايده از استخوانى [3] روييده كه هر دو طرف بدان منتهى
مىگردند و هر يك از دو استخوان به وسيله رباطها به هم بسته شدهاند.
فصل پنجم: تشريح دندانها
تعداد دندانها سى و دو عدد مىباشد و چه بسا برخى انسانها (به دليل
كوچك بودن فك) دندانهاى عقل را (نواجذ) نداشته باشند و آنها چهار دندان كنارى
مىباشند و با نبود آنها تعداد دندانها به بيست و هشت عدد مىرسد.
(ترتيب چينش دندانها بدين قرار است) دو دندان پيش و دو دندان رباعى
براى بريدن اشيا از بالا و مانند آن از پايين، و براى شكستن دو دندان نيش از بالا
و از پايين، و براى آرد كردن دندانهاى آسيا از بالا و پايين چهار يا پنج عدد [4]، پس مجموع دندانها سى و دو يا بيست و
هشت عدد مىباشد.
دندانهاى نواجذ غالباً در ميانه سن رشد مىرويند و آن پس از بلوغ تا
(ابتداى) سن وقوف است [5]
و سن وقوف تا نزديكى سى سالگى ادامه دارد، لذا به دندانهاى نواجذ دندانهاى عقل
گفته مىشود [6]. همه دندانها داراى ريشه و سرهاى [7] تيزى مىباشند كه در سوراخهاى
استخوان هر دو فكِ حامل آنها ثابت مىباشند و در كناره هر سوراخ، زايدهاى گرد و
سخت مىرويد كه دندان را (مانند حلقهاى) در بر گرفته و آن را محكم مىدارد و
علاوه بر آن در آنجا رباطهاى محكمى است (تا دندانها از جاى خود بيرون نيايند).
[3] استخوان حجرى، صدفى (گيجگاهى) از استخوانهاى سر.
[4] مقصود از دندان پنجم، دندان عقل مىباشد و عبارت بعدى نيز بر
آن اشاره دارد كه در اين صورت، دندانها سى و دو عدد مىگردد.
[5] ابن سينا در شفا مىگويد: پس از بيست سالگى مىرويد.
[6] اسنان الحلم در متن دو معنا دارد: 1. به كسر حاء يعنى عقل
زيرا عقل و تمييز از ابتداى بلوغ حاصل مىشود؛ 2. به ضم حاء يعنى احتلام و اين
معنا نيز صحيح است، يعنى دندانهاى بلوغ.
[7] سرهاى تيز در واقع توصيف همان ريشه است (نه تاج دندان) چنان كه
از عبارات بعدى معلوم مىشود.
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 396