responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 29

پاسخ اين اشكال مى گوييم: رنگ زمين از امتزاج با آب و ديگر چيزها عارض شده است و (انه لو كان لنا سبيل إلى مصادفة الأرض الخالصة لكنا نجدها خالية عن الألوان،

وكنا نجدها شفافة ...) اگر براى ما راهى بود تا با زمين خالص مواجه مى شديم (امكانات امروزى) هر آينه زمين را خالص و خالى از هر گونه رنگ و شفاف مى يافتيم زيرا اجسام بسيط رنگ ندارند».

3. استفاده از پاورقى و پرانتز براى توضيح متن قانون‌

براى توضيح عبارت متن و بيان مطالب مورد نياز، بيش از هزار و صد پاورقى آورده شده كه بيشتر مطالب درج شده در اين پاورقى ها، از شروح قانون بويژه شرح حكيم آملى اقتباس گرديده است كه در مواردى بدان اشاره نموديم.

در پاورقى به پاره اى از ابهامات و نظريات در طب مزاجى مانند نظريه اركان چهارگانه و نظريه اخلاط در حد توان پاسخ داده ايم و در خصوص برخى موضوعات مانند بحث حرارت غريزى، اطلاعات بيشترى را ارائه داده ايم.

از مواردى كه در پاورقى درج گرديده است، لغات و اصطلاحات آناتومى جديد مى باشد تا براى كسانى كه مى خواهند براى مطالعه بيشتر به آناتومى مراجعه نمايد تسهيل فراهم آيد، و نيز با تطبيق با آناتومى جديد در پاره اى موارد، موضوع مورد بحث قابل فهم بهتر واقع گردد.

مثلًا در فهم تعبير «لفائف الكلية» در مبحث تشريح وريد اجوف نازل آورده ايم: مقصود از «لفائف كليه» در عبارت قانون، لايه‌هاى چربى پوشاننده كليه مى باشد. در ضروريات آناتومى اسنل‌ [1] آمده است: در خارج از كپسول فيبروز، پوششى از چربى به نام چربى اطراف كليوى (چربى پرى رنال) وجود دارد.

دليل ديگر اين تطبيق مختصر با آناتومى جديد و اصطلاح انگليسى اين است كه روشن شود كه پزشكى جديد با پيشرفت‌هاى فراوان در تشريح و شناخت دقيق اندام بدن‌


[1] ضروريات آناتومى اسنل، ويرايش دكتر غلامرضا حسن زاده، ص 358.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست