responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 503

آن را در قوه‌ى ديگرى به نام ذاكره حفظ مى‌كند كه در مؤخّر دماغ است. در انسان، اين قوّه‌ى باطنى قوى است. مخصوصا قوه‌ى ذاكره و حافظه و وهم. حس و وهم آنچه را كه در مصوّره و در حافظه قرار دارد، از طريق تكرار، مورد تأكيد قرار مى‌دهند.

(818) ثم إن القوّة المقتنية للعلوم الأولى فينا تطالع هذه الأوهام الباطنة فتمّيز الشّبيه و المخالف و تنزّع عن كل صورة ما لها بالعرض و تجرّد ما بالذات؛ فيحدث فيها أول شى‌ء تصور البسائط، ثم تركب تلك البسائط بعضها ببعض بمعونة قوة تسمى مفكرة، و تفصل بعضها عن بعض فتلوح لها فى تلك المعانى تركيبات: فما اتفق أن كان منها ما من شأنها أن تعلمه بلا تعلم و لا وسط، علمتة و خزنته، مثل أن الكل أعظم من الجزء. و فى كثير منها تستفيد حكم التركيب و التفصيل من الحس على سبيل التجربة. و قد قلنا ما معنى التجربة.

(818) سپس قوه‌اى كه در ما علوم اوّلى را كسب مى‌كند، اين اوهام باطنى را مطالعه كرده و شبيه و مخالف را تميز مى‌دهد، و از هر صورتى آنچه را كه بالعرض است انتزاع كرده و آنچه را كه بالذات است تجريد مى‌كند؛ و اول چيزى كه حادث مى‌شود تصور بسائط است، سپس اين بسائط را به كمك قوه مفكّره با همديگر تركيب مى‌كنند و بعضى را از بعضى ديگر جدا مى‌سازد، و تركيبات از اين معانى حاصل مى‌شود: و آنچه را كه شأن آن اين است كه بدون تعليم و بدون واسطه دانسته شود، مى‌داند و حفظ مى‌كند، مانند اين‌كه «كل بزرگ‌تر از جزء است». و در بسيارى از اين موارد حكم تركيب و تفصيل را از حس، بر سبيل تجربه، استفاده مى‌كند. و قبلا معنى تجربه را گفته‌ايم. 724

(819) فإذن السبب فى أنا لا نعلم هذه المبادئ هو فقداننا مبدأ أيضا لها و هو التصور: فإن المبادئ الأولى و إن لم تكن لها مبادئ من جهة التصديق فلها مبادئ من جهة التصور. و أما مبادئها من جهة التصور فتكتسب بالحس و التخيل و التوهم. فإذا اكتسبت أمكن أن يورد التّركيب فيها و التفصيل بينها مورد التصديق فتصوّر من حيث هى مركبة و مفصلة. و بعد هذا التصوّر نعقلها بالذات. و هذا التصور أحد مبادئها.

(819) بنابراين دليل اين‌كه ما اين مبادى را قبلا نمى‌دانستيم اين است كه مبدأ آن را كه تصوّر است نداشتيم: مبادى اوّلى هرچند از جهت تصديق مبادى ندارند ولى از جهت تصوّر

نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست