نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 482
واقع مىشويم و ما را به غلط مىكشاند ايمن نخواهيم بود و آن عبارت
است از اشتراك اسمى خفى. امّا هرگاه از مفردات و جزئيات آغاز كنيم و از طريق معنى،
چنانچه در مثال «بزرگى روح» گفتيم، به كليات برسيم از وقوع در اشتراك اسم ايمن
خواهيم بود، زيرا گمراهى از طريق اشتراك اسم در كليات بيشتر است. و همانطور كه
هدف مقدّم و مبناى كار در قياس اين است كه قياس تصديق خفى را آشكار كند، به همين
سان بايد هدف مقدّم و مبناى كار در حدّ اين باشد كه حد، تصوّر خفى را آشكار كند و
خود در غايت وضوح باشد. و گاهى اسم مشترك اين وضوح را مىپوشاند. و اگر از جزئيات
واحد شروع كنى اين خلل كمتر واقع مىشود: مثلا وقتى گفته مىشود اين رنگ شبيه آن
رنگ است و اين شكل شبيه آن شكل است، اگر از جانب شباهت شروع كنى ممكن است در غلط
واقع شوى و گمان كنى كه شباهت معناى واحد است. بهويژه شباهت از عوارض ذاتى كيفيت
است و رنگ و شكل هم از باب كيفيتاند. امّا اگر از جانب شكل و رنگ آغاز كنى و
ببينى كه كدام شكل با شكل ديگر شبيه است و شباهت در شكل را به اين صورت در نظر
آورى كه شكل با شكل ديگر شبيه است در صورتى كه زواياى آن دو مساوى و اضلاعشان نظير
به نظير متناسب باشد؛ سپس ببينى كه كدام رنگ شبيه رنگ ديگر است و شباهت در رنگ را
به اين صورت در نظر آورى كه رنگى با رنگ ديگر شبيه است در صورتى كه در حسّ، مشترك
باشند و مشاركتى كه موجب اين باشد مشاركتى است كه انفعال از آنها يكسان باشد. و
هرگاه دو خاصيت را از دو شبيه حذف كنى چيز مشتركى باقى نمىماند، و از اين طريق از
وقوع در غلط از طريق اشتراك اسم در امان مىمانى. و چنين است لفظ «حاد» كه هم
دربارهى صوت و هم دربارهى زاويه به كار مىرود.
679
(792) فبيّن أن الابتداء فى التحديد من الأنواع ثم تركيبها بعضها
إلى بعض لظهور حد الجنس أفضل و أقرب إلى الاحتياط.
(792) بنابراين روشن شد كه در تحديد، آغاز كردن از انواع و سپس
تركيب بعضى از آنها با بعضى ديگر، براى ظهور حدّ جنس، افضل و به احتياط نزديكتر
است.
الفصل الثامن فى الانتقاع بقسمة الكل إلى الأجزاء، و تمام الكلام
فى توسيط العلل المنعكسة و غير المنعكسة و تحقيق الحال فيه
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 482