نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 268
است و بالفعل با هندسه در تضاد است. و از آنجا كه اضداد به موضوع و
جنس واحد نسبت داده مىشوند، مىتوان گفت كه اين مساله از هر دو جهت ايجاب و سلب-
مساله يا گمان هندسى است.
الفصل الثانى فى اختلاف العلوم الرّياضيّة و غير الرّياضية مع
الجدل، و فى أن الرّياضية بعيدة عن الغلط و غيرها غير بعيدة منه، و بيان ما ذكر فى
التحليل و التركيب (389) إن الجهل المضادّ للعلم- و هو الذى ليس إنما يعدم معه
العلم فقط، بل أن يعتقد و يرى صورة مضادة لصورة العلم، كما يقع فى الوجه الثانى من
وجهى اللاعلمى و اللاهندسى- فلما يقع فى التعاليم. و ذلك لأن هذا الجهل إنما يقع
لأسباب، و أظهرها أمران: أحدهما التباس مفهوم حدود القياس لاشتراك الاسم و خصوصا
الأوسط، فإن أكثر انخداع يقع بسببه إذا كان اللفظ واحدا فى المقدمتين و المعنى
مختلفا. و الثانى حال التأليف و شكل القول إذا لم يكن منتجا و أشبه المنتج مثل
الموجبتين فى الشكل الثانى و ما أشبه ذلك.
فصل دوّم در بيان اختلاف علوم رياضى و غير رياضى با جدل، و در بيان
اينكه رياضيات از خطا مصون است و غير رياضى از خطا مصون نيست و در بيان آنچه كه
دربارهى تحليل و تركيب گفته شده است.
(389) جهلى كه با علم متضاد است- يعنى جهلى كه نهتنها علم را از
بين مىبرد، بلكه بر اساس آن به ضد علم اعتقاد حاصل مىشود، همانطور كه در وجه
دوم از دو وجه غير علمى و غير هندسى بودن ديديم- در علوم رياضى بهندرت اتفاق
مىافتد. زيرا اين جهل به دلايلى پيش مىآيد كه روشنترين آنها دو چيز است: اول
آنكه مفاهيم حدود قياس، بهويژه حد اوسط، به خاطر اشتراك لفظى مبهم باشند، و اكثر
اشتباهات، هرگاه لفظ واحدى در مقدمتين
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 268