responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فلسفى نویسنده : ابن سينا، عمر خيام    جلد : 1  صفحه : 306

او واحد عددى است مانند نفس افلاطون پس ذاتش مختلف نيست و بر و فجور و جبن و جرأت متضاد است پس نفس جوهر است.

قول چهارم:

در اينكه نفس روحانى است نه جسمانى نفس در جسد ممازج نيست چه اگر ممتزج شوند با هم البته هر دو فاسد شوند زيرا هر دو جسد ممتزجى با هم فاسد شوند و حال آنكه با هم فاسد نشوند و نيز نفس مجاور جسد نيست زيرا اگر مجاورش باشد مجاور جزئى دون جزئى از آن جسد خواهد بود و اگر چنين باشد تمام جسد بنفس خود حيات حاصل نكند (و يك جزئش كه مجاور نفس است حيات خواهد داشت و بس) و تركيب اجسام هميشه بر اين دو جهت است كه ممازجت و مجاورت باشد و مجامعت نفس بدن را جسمانى نيست پس روحانى است.

و نيز اگر نفس جسد بودى اعراضش محسوس بودى چون بر و فجور و جرأت و جبن و اين اعراض محسوس نيست پس نفس غير از جسد است.

و نيز اجسام فاعل است به حاسه و افعال نفس معرفت و فكرت در امور غير محسوسه است چون معرفتش ابعاد كواكب آسمان و اجرامش را و معرفتش تفكر در امور روحانى است چون اشياء كليه و صور الهيه و افعالش پس نفس روحانى است نه جسمانى.

قول پنجم:

در اينكه نفس بسيط است نه مركب چه هر مركبى در اجزائش تناقض است مانند كره كه در اجزائش فوقانى و تحتانى است و چون آب كه اكثر آن سرد است و اقلش گرم است و نفس تناقض در آن نيست پس مركب نيست بلكه بسيط است.

و نيز هركس رجوع به نفسش كند رجوعش عملى است روحانى و نفس رجوع بنفس خود يعنى ذات خويش كند در تحصيل معرفت اشياء به وسيله معرفت نفس خود پس نفس روحانى است و از اشيائى است كه خود را مى‌شناسد و هر روحانى البته غير مركب است پس نفس غير مركب بلكه بسيط است.

و نيز هر چيز كه فاعل و مفعول در حال واحد و واحد است جسمانى نيست بلكه روحانى است و نفس فاعل و مفعول است در حال واحد در وقت واحد پس جسمانى نيست بلكه روحانى است و نفس فاعل و مفعول است در يك حال اگر نفس خود را بشناسد در اين حال عارف و معروف خواهد بود پس نفس جسم نيست بلكه روحانى بسيط است زيرا هر جسم مركب است.

قول ششم:

در اينكه نفس هرگز نمى‌ميرد چون نفس بسيط است پس اجزاء ندارد چنانكه‌

نام کتاب : رسائل فلسفى نویسنده : ابن سينا، عمر خيام    جلد : 1  صفحه : 306
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست