نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 368
شيخ الرئيس براى اينكه انديشه غلبه شر را در وجود انسان، متزلزل كند
و انديشه خير غالب را بر كرسى بنشاند، مىگويد:
فاستمع أنّه كما أنّ أحوال البدن في هيأة ثلاثة ... كذلك حال النّفس
فى هيأتها ثلاثة؛
پس گوش فراده كه همانطورى كه حالات بدن، داراى سه هيئت است ...
حالات نفس نيز داراى سه هيئت است.
براساس گفته بالا، همانگونه كه بدنها از نظر زشتى و زيبايى ظاهرى و
سلامت و بيمارى سه قسمند، نفوس نيز از نظر زشتى و زيبايى باطنى و سلامت و بيمارى،
سه قسمند.
اقسام انسانها از لحاظ جسمى
انسانها از لحاظ جسمى سه گروهند:
گروه اوّل كسانىاند كه از هيچگونه سلامت و حسنى برخوردار نيستند،
بلكه در نهايت زشتى و بيمارى به سر مىبرند و هيچ چشمى هر اندازه خوشبين باشد،
نشانى از سلامت و زيبايى در آنها نمىبيند. اين گروه، بسيار بسيار در اقلّيتند.
گروه دوم كسانىاند كه از زيبايى و سلامت نسبى برخوردارند و اگر
انسان عينك بدبينى را از روى چشم بردارد، سلامت و زيبايى نسبى آنها را ادراك
مىكند. اين گروه، اكثريت دارند. حتى سياه پوستها نيز از زيبايىهايى برخوردارند
و شايد همين سياهى پوست، زيبايىهاى آنها را بهتر آشكار مىكند و حتّى بسيارى از
بيماران، در عين بيمارى از سلامتى نسبى برخوردارند و سرانجام بر بيمارى غلبه
مىكنند.
گروه سوم آنهايند كه از سلامت مطلق و زيبايى كامل برخوردارند و
كمترين اثرى از بيمارى يا زشتى در وجود آنها ديده نمىشود. البته اين گروه نيز
مانند گروه اوّل، در
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 368