نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 251
و كثرت لوازم اضافى و غيراضافى و كثرت سلوب، بر واجب الوجود عارض
مىشود و به سبب آن، كثرت اسما، پديد مىآيد؛
[1] ولى اينها در يگانگى ذات، تأثيرى ندارند.
شرح و توضيح
اكنون شيخ الرئيس با توجه به مطالب گذشته، مىخواهد به اشكالى كه
ممكن است به ذهن برخى بيايد و در حدّ يك پندار بيشتر نيست، پاسخ بگويد.
اشكال:
واجب الوجود نه تنها از كثرت خارجى و تعدّد ذاتها، منزّه است، [2] بلكه از داشتن اجزا و كثرت داخلى نيز
منزّه است. [3]
ولى با توجه به دو مطلبى كه شيخ الرئيس در همين نمط بيان كرده،
ناگزير است كه صورتهاى معقول را داخل در ذات واجب بداند و آنها را به عنوان اجزاى
ذات پذيرا شود. آن دو مطلب، بدين شرح است:
1. اتحاد عاقل و معقول و اتحاد معقولها با يكديگر جايز نيست. [4]
2. واجب الوجود تمام موجودهاى ممكن را تعقّل مىكند [5] و اين، مطلبى است كه نه تنها عقل
فلسفى مشّا، عقل اشراقى اشراق و عقل تعالى يافته صدرايى پذيراى آن است، بلكه مورد
تأييد و پشتيبانى وحى نيز مىباشد؛ چنانكه قرآن كريم مىفرمايد:
[1] . در اينجا به رمز كثرت اسماى واجب الوجود اشاره كرده كه در
عين كثرت، با وحدت ذات حق منافات ندارند.