نام کتاب : شرح الإشارات و التنبيهات نویسنده : الرازي، فخر الدين جلد : 0 صفحه : 6
شيخ الرّئيس در پايان كتاب سفسطه از منطق «شفاء» سخن خود ارسطو را
نقل مىكند كه او در باب قياس از پيشينيان خود جز قوانين مجمل و ضوابط غير مفصّل
چيزى به ارث نبرده، و اين او بوده است كه با رنج فراوان و كوشش بسيار ضروب هر قياس
و شرائط انتاج آن را بيان داشته است. آنگاه ابن سينا پس از نقل سخن ارسطو خود
مىگويد:
«اى گروه دانش پژوهان و انديشمندان درباره آنچه اين مرد بزرگ گفته
تأمّل كنيد كه آيا بعد از او تا به امروز كه نزديك به هزار و سيصد سال مىگذرد كسى
آمده است كه بر آن خرده گيرد، و يا ثابت كند كه در سخن او نقصى هست، و يا بر آن
چيزى بيفزايد؟ خير، آنچه ارسطو آورده كامل و ميزان صحيح و حقّ صريح مىباشد.» [1]
روش قدما بر آن بوده است كه مباحث علم منطق را در نه مقاله مستقلّ و
پى در پى تنظيم مىكردند كه عبارت بودند از: 1- «ايساغوجى» يا مدخل منطق كه در آن
از بعضى الفاظ كه بر معانى كلّى دلالت مىكنند بحث مىكردند. 2- «قاطيغورياس» يا
مقولات كه در آن از اجناس عالى ماهيّات ممكنه كه آنها را «مقولات عشر» ناميدهاند
گفتگو مىشد. 3- «بارى ارميناس» يا عبارت كه مشتمل بر ابحاث قضايا مىباشد.
4- «آنالوطيقاى اوّل» يا قياس كه در آن از صورت قياس به طور كلّى بحث
مىشود. 5- «آنالوطيقاى دوّم» يا برهان كه در آن از قياسى كه مقدّماتش قضاياى
يقينى باشد سخن مىگويد. 6- «طوبيقا» يا جدل.
7- «سوفسطيقا» يا مغالطه يا سفسطه. 8- «ريطوريقا» يا خطابه. 9-
«بوطيقا» يا شعر.
رسالههاى منطقى ارسطو كه بعد از او در يك مجموعه فراهم آمده و بر آن
نام «ارغنون» اطلاق كردهاند به ترتيب شامل: قاطيغورياس، بارى ارميناس، آنالوطيقاى
اوّل و دوّم، طوبيقا و سوفسطيقا بوده است. سپس فرفوريوس، حكيم نو افلاطونى حوزه
اسكندريه، در رسالهاى الفاظ پنجگانه يعنى: جنس، نوع، فصل، عرض خاصّ و عرض عامّ را
كه در «ارغنون» فراوان تكرار شده بود را شرح كرده و بر آن نام «ايساغوجى» يعنى مدخل
نهاد. سپس دو بخش ريطوريقا (خطابه) و بوطيقا (شعر) را هم كه مستفاد از دو رساله
ديگر ارسطو بود به رسالات منطقى افزودند. و به اين ترتيب رسالههاى نه گانه فراهم
آمد و در دوره اسلامى همه آنها به عربى ترجمه شد.
[2]