responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 311

(مسألة 2480 ) - با دخترى كه خواهر يا زن برادر انسان او را شير كامل داده نمى‌شود ازدواج كرد. و همچنين است اگر خواهرزاده يا برادرزاده يا نو خواهر يا نو برادر انسان آن دختر را شير داده باشد.
(مسألة 2481 ) - اگر زنى بچ دختر خود را شير دهد آن دختر به شوهر خود حرام مى‌شود و همچنين است اگر بچه‌اى را كه شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد. ولى اگر بچ پسر خود را شير دهد، زن پسرش كه مادر آن طفل شيرخوار است بر شوهر خود حرام نمى‌شود.
(مسألة 2482 ) - اگر زن پدر دخترى، بچ شوهر آن دختر را به شير پدرش شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مى‌شود چه بچه از همان دختر چه از زن ديگر باشد.

شرايط شير دادنى كه علت محرم شدن است
(مسألة 2483 ) - شير دادنى كه علت محرم شدن است هشت شرط دارد:
« اول »: بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى كه مرده است شير بخورد فايده ندارد.
« دوم »: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچه‌اى را كه از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند، به واسط آن شير، بچه به كسى محرم نمى‌شود.
« سوم »: بچه شير را از پستان بمكد، پس اگر شير را در گلوى او بريزند اثرى ندارد.
« چهارم »: شير خالص باشد و باچيز ديگر مخلوط نباشد.
« پنجم »: شير از يك شوهر باشد. پس اگر زن شيردهى را طلاق دهند بعد شوهر ديگرى كند و از او آبستن شود و تا موقع زاييدن، شيرى كه از شوهر اول داشته باقى باشد و مثلاً هشت دفع پيش از زاييدن از شير شوهر اول و هفت دفع بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچه‌اى بدهد، آن بچه به كسى محرم نمى‌شود.
« ششم »: بچه به واسط مرض شير را قى نكند و اگر قى كند بنابر احتياط واجب كسانى كه به واسط شير خوردن به آن بچه محرم مى‌شوند بايد با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.
« هفتم »: پانزده مرتبه يا يك شبانه‌روز به طورى كه‌در مسأل بعد گفته مى‌شود شير سير بخورد يا مقدارى شير به او بدهند كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلكه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند، درصورتى كه بين آن ده مرتبه هيچ فاصله حتى به طعام دادن نباشد احتياط واجب آن است كه كسانى كه به واسط شير خوردن او به او محرم مى‌شوند با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.
« هشتم »: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شير دهند به كسى محرم نمى‌شود بلكه اگر مثلاً پيش از تمام شدن دو سال هشت مرتبه و بعد از آن هفت مرتبه شير بخورد به كسى محرم نمى‌شود، ولى چنان‌چه از موقع زاييدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچه‌اى را شير دهد آن بچه به كسانى كه گفته شد محرم مى‌شود.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 311
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست