responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 303

(مسألة 2407 ) - اگر با زنى كه در عده طلاق رجعى است زنا كند آن زن بنابر احتياط بر او حرام مى‌شود و اگر با زنى كه در عد متعه، يا طلاق بائن، يا عد وفات است زنا كند، بعداً مى‌تواند او را عقد نمايد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عد متعه و عد وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد.
(مسألة 2408 ) - اگر با زن بى‌شوهرى كه در عده نيست زنا كند، بعداً مى‌تواند آن زن را براى خود عقد نمايد، ولى احتياط مستحب آن است كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند بعد او را عقد نمايد، و اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند اين احتياط مستحب است.
(مسألة 2409 ) - اگر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند، چنان‌چه مرد و زن يا يكى از آنان بدانند كه عد زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است، آن زن بر او حرام ابدى مى‌شود، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد.
(مسألة 2410 ) - اگر زنى را كه در عد ديگرى است براى خود عقد كند و با او نزديكى كند، آن زن براى او حرام ابدى مى‌شود اگرچه نمى‌دانسته كه آن زن در عده است، يا نمى‌دانسته كه عقد زن در عده حرام است.
(مسألة 2411 ) - اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و ازدواج با او حرام است و با او ازدواج كند، بايد از او جدا شود و بعداً هم نبايد او را براى خود عقد كند و همچنين است اگر نداند كه آن زن شوهر دارد ولى بعد از ازدواج با او نزديكى كرده باشد.
(مسألة 2412 ) - زن شوهردار اگر زنا كند بر مرد زناكننده بنابر احتياط، حرام ابدى مى‌شود ولى بر شوهر خود حرام نمى‌شود و چنان‌چه توبه نكند و بر عمل خود باقى باشد، بهتر است كه شوهر او را طلاق دهد ولى بايد مهرش را بدهد.
(مسألة 2413 ) - زنى را كه طلاق داده‌اند و زنى كه صيغه بوده و شوهرش مدت او را بخشيده يا مدتش تمام شده، چنان‌چه بعد از مدتى شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم عد شوهر اول تمام بوده يا نه، بايد به شك خود اعتنا نكند.
(مسألة 2414 ) - مادر و خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواطكننده- درصورتى كه بالغ بوده- حرام است ولى اگر گمان كند كه دخول شده، يا شك كند كه دخول شده يا نه، بر او حرام نمى‌شوند.
(مسألة 2415 ) - اگر با مادر يا خواهرپسرى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن پسر لواط كند، آن‌ها بر او حرام نمى‌شوند مگر آن ازدواج به طلاق يا مانند آن به هم بخورد و لواطكننده بخواهد دوباره با آن‌ها ازدواج كند در اين‌صورت احتياط واجب آن است كه با آن‌ها ازدواج ننمايد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 303
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست