responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 302

(مسألة 2395 ) - اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نو دخترى و پسرى آن زن هر چه پايين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى‌شوند.
(مسألة 2396 ) - اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزديكى نكرده باشد، تا وقتى كه آن زن در عقد او است- بنابر احتياط واجب- با دختر او ازدواج نكند.
(مسألة 2397 ) - عمه و خالة انسان و عمه و خالة پدر و عمه و خالة پدر پدر، و يا مادر پدر و عمه و خال مادر و عمه و خالة مادر مادر، يا پدر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند.
(مسألة 2398 ) - پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند، و پسر و نو پسرى و دخترى او هر چه پايين آيند چه در موقع عقد باشند، يا بعداً به دنيا بيايند به زن او محرم هستند.
(مسألة 2399 ) - اگر زنى را براى خود عقد كند، دائمه باشد، يا صيغه تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى‌تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد.
(مسألة 2400 ) - اگر زن خود را به ترتيبى كه در كتاب طلاق گفته مى‌شود طلاق رجعى دهد، در بين عده نمى‌تواند خواهر او را عقد نمايد ، ولى در عد طلاق بائن مى‌تواند با خواهر او ازدواج نمايد و در عدة متعه احتياط واجب آن است كه ازدواج نكند.
(مسألة2401 ) - انسان نمى‌تواند بدون اجاز زن خود با خواهرزاده و برادرزاد او ازدواج كند ولى اگر بدون اجاز زنش آنان را عقد نمايد و بعداً زن بگويد به آن عقد راضى هستم اشكال ندارد.
(مسألة 2402 ) - اگر زن بفهمد شوهرش براد زاده يا خواهرزاد او را عقد كرده و حرفى نزد، چنان‌چه بعداً رضايت ندهد عقد آنان باطل است.
(مسألة 2403 ) - اگر انسان پيش از آن كه دخترخال خود را بگيرد با مادر آنان زنا كند، ديگر نمى‌تواند با آنان ازدواج نمايد و بنابر احتياط واجب دخترعمه نيز اين حكم را دارد.
(مسألة 2404 ) - اگر با دخترعمه يا دخترخال خود ازدواج نمايد و پس از نزديكى با آنان با مادرشان زنا كند موجب جدائى آن‌ها نمى‌شود و همچنين است حكم اگر پيش از آنكه با آنان نزديكى كند با مادرشان زنا نمايد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه در اين صورت از ايشان به طلاق دادن جدا شود.
(مسألة 2405 ) - اگر با زنى غير از عمه و خال خود زنا كند، احوط و اولى آن است كه با دختر او ازدواج نكند، بلكه اگر زنى را عقد نمايد و پيش از آنكه با او نزديكى كند با مادر او زنا كند، بهتر آن است كه از آن زن جدا شود ولى اگر با او نزديكى كند و بعد با مادر او زنا نمايد، بى شبهه لازم نيست از آن زن جدا شود.
(مسألة 2406 ) - زن مسلمان نمى‌تواند به عقد كافر درآيد، مرد مسلمان هم نمى‌تواند با زنهاى كافره غير اهل كتاب ازدواج كند ولى صيغه كردن زنهاى اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد، و بنابر احتياط استحبابى عقد دائمى با آن‌ها ننمايد و بعضى از فرق از قبيل خوارج و غلات و نواصب كه خود را مسلمان مى‌دانند در حكم كفارند، و مرد و زن مسلمان نمى‌توانند با آن‌ها به طور دائم يا انقطاع ازدواج نمايند.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست