responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 280

(مسألة 2207 ) - اگر چيزى را كه اجاره كرده از بين برود، چنان‌چه در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و در استفاده بردن از آن هم زياده‌روى ننموده ضامن نيست، و نيز اگر مثلاً پارچه‌اى را كه به خياط داده از بين برود، در صورتى كه خياط زياده‌روى نكرده و در نگهدارى آن هم كوتاهى نكرده باشد نبايد عوض آن را بدهد.
(مسألة 2208 ) - هرگاه صنعتگر چيزى را كه گرفته ضايع كند ضامن است.
(مسألة 2209 ) - اگر قصاب سر حيوانى را بِبُرد و آن را حرام كند چه مزد گرفته باشد چه مجانى سر بريده باشد، بايد قيمت آن را به صاحبش بدهد.
(مسألة 2210 ) - اگر حيوانى را اجاره كند و معين نمايد كه چقدر بار بر آن بگذارد، چنان‌چه بيشتر از آن مقدار بار كند و آن حيوان بميرد يا معيوب شود ضامن است و نيز اگر مقدار بار را معين نكرده باشند و بيشتر از معمول بار كند و حيوان تلف شود يا معيوب گردد ضامن مى‌باشد و در هر دو صورت اجرت زيادى را بر حسب معمول نيز بايد بدهد.
(مسألة 2211 ) - اگر حيوانى را براى بردن بار شكستنى اجاره دهد، چنان‌چه آن حيوان بلغزد يا رم كند و بار را بشكند صاحب حيوان ضامن نيست، ولى اگر به واسط زدن و مانند آن كارى كند كه حيوان زمين بخورد و بار را بشكند ضامن است.
(مسألة 2212 ) - اگر كسى بچه‌اى را ختنه كند و آن بچه بميرد ضامن است خواه مقدارى كه بريده بيشتر از معمول باشد يا نه و اما اگر ضررى به آن بچه برسد چنان‌چه بيشتر از معمول بريده باشد ضامن است. و اگر بيشتر از معمول نبريده باشد ضمان محل اشكال، و احوط رجوع به صلح است.
(مسألة 2213 ) - اگر دكتر به‌دست خود به مريض دوا بدهد چنان‌چه در معالجه خطا كند و به مريض ضررى برسد يا بميرد، دكتر ضامن است، ولى اگر فقط بگويد فلان دوا براى فلان مرض فايده دارد و به واسطة خوردن دوا ضررى به مريض برسد يا بميرد دكتر ضامن نيست.
(مسألة 2214 ) - هرگاه دكتر به مريض بگويد كه اگر ضررى به تو برسد ضامن نيستم، در صورتى كه دقت و احتياط خود را بكند و به مريض ضررى برسد يا بميرد، دكتر اگرچه به‌دست خود دوا داده باشد ضامن نيست.
(مسألة 2215 ) - مستأجر و كسى كه چيزى را اجاره داده با رضايت يكديگر مى‌توانند معامله را به هم بزنند و نيز اگر در اجاره شرط كنند كه هر دو يا يكى از آنان حق به هم زدن معامله را داشته باشند، مى‌توانند مطابق قرارداد اجاره را به هم بزنند.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 280
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست