responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 24

(مسأله‌160) - اگر چيز نجس را يك مرتبه در آب كر يا جارى فرو برند كه آب به تمام جاهاى نجس آن برسد، پاك مى‌شود و در فرش و لباس و مانند اينها فشار يا مانند آن از ماليدن پا يا لگد كردن لازم است و درصورتى كه لباس و مانند آن متنجس به بول باشد در كر نيز دو مرتبه شستن لازم است.
(مسأله‌161) - اگر بخواهند چيزى را كه به بول نجس شده با آب قليل آب بكشند، چنان‌چه يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود، در صورتى كه بول در آن چيز نمانده باشد، يك مرتبه ديگر كه آب روى آن بريزند پاك مى‌شود، ولى در لباس و فرش و مانند اينها بايد بعد از هر دفع فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد. (و غساله آبى است كه معمولا در وقت شستن و بعد از آن از چيزى كه شسته مى‌شود خود به خود يا به وسيله فشار مى‌ريزد).
(مسأله‌162) - اگر چيزى به بول پسر شيرخوارى كه غذا خور نشده نجس شود، چنان‌چه يك مرتبه آب روى آن بريزند كه به تمام جاهاى نجس آن برسد پاك مى‌شود، ولى احتياط مستحب آن است كه يك مرتبة ديگر هم آب روى آن بريزند. و در لباس و فرش و مانند اينها فشار لازم نيست.
(مسأله‌163) - اگر چيزى به غير بول نجس شود چنان‌چه با برطرف كردن نجاست يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود، پاك مى‌گردد ولى لباس و مانند آن را بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد.
(مسأله‌164) - اگر حصير نجس را كه با نخ بافته شده بخواهند آب بكشند، بايد به هر قسم كه ممكن است (اگرچه به لگد كردن باشد) فشار دهند تا غسالة آن جدا شود.
(مسأله‌165) - اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اينها نجس شود، به فرو بردن در كر و جارى پاك مى‌گردد، و اگر باطن آن‌ها نجس شود تطهير آن‌ها مثل تطهير كوزه نجس است كه در مسألة ( 155 ) گذشت.
(مسأله‌166) - اگر انسان شك كند كه آب نجس به باطن صابون رسيده يا نه، باطن آن پاك است.
(مسأله‌167) - اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها نجس شده باشد چنان‌چه آن را در كاسه و مانند آن بگذارند و سه مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مى‌شود، و آن ظرف هم پاك مى‌گردد ولى اگر بخواهند لباس يا چيزى را كه فشار لازم دارد، در ظرفى بگذارند و آب بكشند، بايد در هر مرتبه‌اى كه آب روى آن مى‌ريزند آن را فشار دهند و ظرف را كج كنند تا غساله‌اى كه در آن جمع شده بيرون بريزد.
(مسأله‌168) - لباس نجسى را كه به نيل و مانند آن رنگ شده اگر در آب كر يا جارى فرو برند يا با آب قليل بشويند چنان‌چه موقع فشار دادن آب مضاف از آن بيرون نيايد پاك مى‌شود.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست