responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 15

(مسأله 92) - اگر پوستهاى مختصر لب و جاهاى ديگر بدن را بكنند پاك است.
(مسأله 93) - تخم مرغ كه از شكم مرغ مرده بيرون مى‌آيد، اگر پوست روى آن سفت‌شده باشد پاك است، ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.
(مسأله 94) - اگر بره و بزغاله پيش از آن كه علف‌خوار شوند بميرند، پنير مايه‌اى كه‌در شيردان آن‌ها مى‌باشد پاك است، ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.
(مسأله 95) - دواجات روان و عطر و روغن و واكس و صابون كه از خارجه مى‌آورند، اگر انسان يقين به نجاست آن‌ها نداشته باشد، پاك است.
(مسأله 96) - گوشت و پيه و چرمى كه احتمال آن برود كه از حيوانى است كه به‌دستور شرع كشته شده پاك است، ولى اگر از دست كافر گرفته شود يا دست مسلمانى باشد كه از كافر گرفته و رسيدگى نكرده كه از حيوانى است كه به‌دستور شرع كشته شده يا نه، خوردن آن گوشت و پيه حرام است، و نماز در آن چرم جائز نيست و اما آنچه از بازار مسلمان‌ها يا از مسلمانى گرفته شود و معلوم نباشد كه از كافر گرفته شده، يا احتمال آن برود كه تحقيق كرده اگرچه از كافر گرفته باشد نماز خواندن در آن چرم و خوردن آن گوشت و پيه نيز جائز است.

5-خون‌
(مسأله 97) - خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد يعنى حيوانى كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‌كند نجس است. پس خون حيوانى كه مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد پاك مى‌باشد.
(مسأله 98) - اگر حيوان حلال‌گوشت را به‌دستورى كه در شرع معين شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى‌ماند، پاك است. ولى اگر به علت نفس كشيدن يا به واسط اينكه سر حيوان در جاى بلند بوده خون به بدن حيوان برگردد، آن خون نجس است.
(مسأله 99) - بنابر احتياط واجب از تخم مرغى كه ذره‌اى خون در آن است بايد اجتناب كرد. ولى اگر خون مثلاً در زرده باشد تا پوست نازك روى آن پاره نشده سفيده پاك مى‌باشد.
(مسأله 100) - خونى كه گاهى موقع دوشيدن شير ديده مى‌شود، نجس است و شير را نجس مى‌كند.
(مسأله 101) - اگر خونى كه از لاى دندان‌ها مى‌آيد، به واسطة مخلوط شدن با آب دهان از بين‌برود اجتناب از آب دهان لازم نيست.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست