responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 148

(مسألة 1111 ) اگر تشهد را فراموش كند و بايستد و پيش از ركوع يادش بيايد كه تشهد را نخوانده، بايد بنشيند و تشهد را بخواند و دوباره بايستد، و آنچه بايد در آن ركعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام كند، بنابر احتياط واجب بعد از نماز براى ايستادن بى جا دو سجدة سهو به‌جا آورد و اگر در ركوع يا بعد از آن يادش بيايد، بايد نماز را تمام كند، و بعد از سلام نماز بنابر احتياط واجب تشهد را قضا كند، و براى تشهد فراموش شده دو سجدة سهو به‌جا آورد.
(مسألة 1112 ) مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را به كف پاى چپ بگذارد و پيش از تشهد بگويد: «الحمدلله» يا بگويد «بسم الله و بالله و الحمدالله و خير الاسماءِ لله» و نيز مستحب است دست‌ها را بر ران‌ها بگذارد، و انگشت‌ها را به يكديگر بچسباند، و به دامان خود نگاه كند، و بعد از صلوات در تشهد بگويد «و تقبل شفاعته و ارفع درجته».
(مسألة 113 ) مستحب است زن‌ها در وقت خواندن تشهد، ران‌ها را به هم بچسبانند.
سلام نماز
(مسألة 1114 ) بعد از تشهد ركعت آخر نماز، مستحب است در حالى كه نشسته و بدن آرام است بگويد: «السلام عليك ايها النبى و رحمة الله و بركاته» و بعد از آن بايد بگويد: «السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين» و يا بگويد:« السلام عليكم» و مستحب است كه به جمله«السلام عليكم» جملة «و رحمة الله و بركاته» را اضافه نمايد و هر دو صيغه را بخواند.
(مسألة 1115 ) اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم نخورده، و كارى هم كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مى‌كند مثل پشت به قبله كردن انجام نداده، بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است.
(مسألة 1116 ) اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم خورده است، يا كارى كه عمدى يا سهوى نماز را باطل مى‌كند، مثل پشت به قبله كردن انجام داده باشد، نمازش صحيح است.

ترتيب
(مسألة 1117 ) اگر عمداً ترتيب نماز را به هم بزند، مثلاً سوره را پيش از حمد بخواند، يا سجود را پيش از ركوع به‌جا آورد، نماز باطل مى‌شود.
(مسألة 1118 ) اگر ركنى از نماز را فراموش كند، و ركن بعد از آن را به‌جا آورد، مثلاً پيش از آن كه ركوع كند دو سجده نمايد، نماز باطل است.
(مسألة 1119 ) اگر ركنى را فراموش كند و چيزى را كه بعد از آن است و ركن نيست به‌جا آورد، مثلاً پيش از آن كه دو سجده كند تشهد بخواند، بايد ركن را به‌جا آورد و آنچه را اشتباهاً پيش از آن خوانده دوباره بخواند.
(مسألة 1120 ) اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند و ركن بعد از آن را به‌جا آورد، مثلاً حمد را فراموش كند و

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست