responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 147

فوت كند. و اگر در اثر فوت كردن حرفى از دهان عمداً بيرون‌آيد، نماز باطل است و غير از اينها مكروهات ديگرى هم در كتابهاى مفصل گفته شده است.

سجده‌هاى واجب قرآن
(مسألة 1102 ) در هر يك از چهار سوره: «و النجم، واقرا، والم تنزيل، و حم سجده» يك آيه سجده است كه اگر انسان بخواند يا گوش به آن دهد بعد از تمام شدن آن آيه بايد فوراً سجده كند، و اگر فراموش كرد، هر وقت يادش آمد بايد سجده نمايد. و ظاهر اين است كه در شنيدن بدون اختيار سجدة واجب نيست اگرچه بهتر سجده نمودن است.
(مسألة 1103 ) اگر انسان موقعى كه آيه سجده را گوش دهد خودش نيز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد دو سجده نمايد.
(مسألة 1104 ) در غير نماز اگر در حال سجده آيه سجده را بخواند يا گوش كند بايد سر از سجده بردارد و دوباره سجده كند.
(مسألة 1105 ) اگر انسان از گرامافون يا ضبط صوت يا از بچة غير مميز كه خوب و بد را نمى‌فهمد، يا از كسى كه قصد خواندن قرآن ندارد، آيه سجده را بشنود، يا گوش دهد سجده واجب نيست و همچنين است راديو اگر به طور نوار و ضبط صوت باشد، ولى اگر شخصى ايستگاه راديو آية سجده را به قصد از قرآن است بخواند و انسان به واسطة راديو گوش دهدسجده واجب است.
(مسألة 1106 ) در سجده واجب قرآن بايد جاى انسان غصبى نباشد و بنابر احتياط واجب جاى پيشانى او از جاى سر انگشتان بيش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد، ولى لازم نيست با وضو يا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جاى پيشانى او پاك باشد، و نيز چيزهايى كه در لباس نمازگزار شرط مى‌باشد در لباس او شرط نيست.
(مسألة 1107 ) احتياط واجب آن است كه در سجده واجب قرآن، پيشانى را بر مهر يا چيز ديگرى كه سجده بر آن صحيح است گذاشته و جاهاى ديگر بدن را به‌دستورى كه در سجدة نماز گفته شد بر زمين بگذارد.
(مسألة 1108 ) هرگاه در سجده واجب قرآن پيشانى را به قصد سجده به زمين بگذارد، اگرچه ذكر نگويد كافى است، و گفتن ذكر مستحب است و بهتر اين است بگويد: «لا اِله اِلاّ اللهُ حقّاً حقّاً، لا اِله اِلاّ اللهُ اِيماناً و تصْدِيْقاً، لا اِله اِلاّ اللهُ عُبُوْدِيّة ورِقاً سجدْت لك يا ربِ تعبْدُاً ورِقاً لا مُسْتنْكِفاً و لا مُسْتكْبِراً بلْ انا عُبْد ذلِيْلٌ ضعِيْفٌ خائِفٌ مُسْتجِيرٌ».

تشهد
(مسألة 1109 ) در ركعت دوم تمام نمازهاى واجب و مستحب و ركعت سوم نماز مغرب و ركعت چهارم نماز ظهر و عصر و عشا بايد انسان بعد از سجده دوم بنشيند و در حال آرام بودن بدن تشهد بخواند يعنى بگويد: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله، اللهم صلى على محمد و آل محمد» و احتياط واجب آن است كه به غير اين ترتيب نگويد و در نماز وتر هم تشهد لازم است.
(مسألة 1110 ) كلمات تشهد بايد به عربى صحيح و به طورى كه معمول است پشت سر هم گفته شود.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست