نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 89
همان است كه فرد را محور اخلاق مىداند (مثلًا رياليسم) و ما اندكى
پيشتر اين بُعد از اين نظرگاه را كاويديم.
مكتب اجتماعى
در نگاه دوركهايم، جامعه، تنها خاستگاه ارزشهاست و به تعبير خود او
جامعه، آفرينشگر و پاسدار ارزشهاست و سنجه ارزشگذارى اخلاقى بشمار مىرود ونگهبان
امينى براى همه امور خير و فضايل آن است، ميراث و تمدّن آن را پاس مىدارد و
بخشندهاى نيك، سرچشمه ارزشها و چشمه حياتبخشى است كه همه نمادهاى خير و نعمت از
آن بر مىتراود [1].
چنانكه معروف است دوركهايم در منطق پوزيتيويستى (مثبتگرايى) راه
كانت را در پيش گرفته است ولى به هر حال دوركهايم، ديدگاه اخلاقى را بر بنياد آن
تبلور داد و مهندس اصلى مكتب اجتماعى در اخلاق و ارزش بشمار مىرود.
با پژوهش در نوشتارهاى او چنين به نظر مىرسد كه او مىكوشيده
ديدگاههاى ذهنى كانت را رد كند و مكتب منفعتگرايى (سودجويى) را كه مشخص نكرده
چگونه ارزشها عامّ و كلّى مىشوند به بيخردى نسبت داده است؛ مكتبى كه اصل لذّت و
الم را در عرصه اخلاق، محتوم نمىداند، چنانكه در ذات خود عناصر ويرانش خود را در
بر دارد [2].
اين دفاع جانانه از اصلْ بودن جامعه براى ارزشها را جز تندروى ديدگاه
ذهنى در ارزشها و آثار بىنفع آن در اين زمينه توجيه نمىكند. از همين روى
دوركهايم براى يافتن فرصت گريز از اين مشكلات موجود در فلسفه منفعتگرايىِ
(سودجويى) اخلاق، شايسته ديد كه انديشه كلّى و ضرورت را از سطح فردى به سطح
اجتماعى منتقل كند [3].
دوركهايم با طرفداران ديدگاه تجربى و موضوعى ارزشها به مخالفت بر
مىخيزد
[1] - علم الاجتماع والفلسفة، دكتر صبرى قبارى، ج 3، ص 66.