responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 296

آغاز سخن‌

مكاتب اجتماعى از مكتب تاريخى زاده شده است كه پيشتر از آن سخن گفتيم. اگر خاستگاه حقوق، نسلهاى پياپى يك ملّت است، پس پژوهش نسل حاضر ما را به اين خاستگاه نزديك مى‌گرداند و كاوش (جامعه كنونى)، گوهر مكتب اجتماعى شمرده مى‌شود.

قبل از آنكه اين مكتب زاده شود پيش زمينه‌هاى آن در ديدگاههاى يونان باستان موجود بوده است و ارسطو اعتراف دارد كه قوانين ايران با قوانين آتن فاقد هرگونه شباهت است‌ [1]، چنانكه «مونتسكيو» در سده‌هاى اخير تأكيد كرده است كه دوگانگى در شرايط جغرافيايى و اجتماعى بدون ترديد مقتضى چنين تنوّعى در حقوق است. [2]

«اگوست كنت» با ديدگاههاى پوزيتيويستى خود پيروان خويش و بويژه «دوركهايم» را براى تكامل بخشيدن به ديدگاه اجتماعى تشويق مى‌كند، ديدگاهى كه به زمينه حقوق اختصاص ندارد، بلكه در بنياد نهادن دانشى نوين به نام جامعه‌شناسى كه براساس نظريه «اصالت اجتماع» استوار است، دخالت دارد.


[1] - فلسفة القانون، ص 29.

[2] - فلسفة القانون، ص 29.

نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست