نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 233
- 3- حقيقت ايمان
درك حقايق، عقل و خردمندى است و عمل براساس آن همان تقوى است و اين
دو، ايمان را تشكيل مىدهند، و از همين رواست كه ارزشهاى والاى اخلاق در احاديث
شريف با واژه عقل در پيوند است و براى آن سپاهيانى از علم، شكيبايى، صبر، زهد
[1] و ... در نظر گرفته شده است، در حالى كه ارزشها در قرآن با واژه
ايمان در پيوند هستند كه قرآن كريم همه ابعاد زندگى (از نظر درك و عمل) را روشن
مىكند در حالى كه احاديث- كه قرآن را تفسير مىكنند- گاهى ميان درك حقايق و
هماهنگى با آنها به هدف روشنگرى جدايى مىافكند، اگرچه احاديث گاهى پيوند ارزشها
با ايمان را نيز روشن مىكنند. [2]
ما در اينجا از حقيقت ايمان سخن مىگوييم در حالى كه در جلد اوّل كمى
پيرامون عقل سخن گفتيم و اين با هدف هموارسازى مباحث آينده ماست پيرامون درخت
ارزشها كه از ايمان نشأت مىگيرد. پس ايمان چيست؟ ايمان عبارت از تسليم نظرى و
عملى در برابر حق است.
درجات ايمان
درجات ايمان كدام است؟ هرچه تسليم قلب فزونى يابد، يقين و ايمان قلبى
فزونى مىيابد، و هرچه تسليم عملى شخص فزونى گيرد تقواى عملى او روبه فزونى
مىنهد، و بدين ترتيب ايمان، درجاتى به سوى بالا دارد كه براساس آنچه از متون
درمىيابيم به شرح زير است:
اوّل- گواهى دادن به حق، و آشكار ساختن وابستگى بدان، و
اعلان آن در برابر همگان، و از همين روست كه خداوند به ما دستور داده است كه كلمه
توحيد را بر
[1] - مراجعه شود به كتاب عقل در جلد اوّل بحارالانوار.
[2] - مراجعه شود به كتاب ايمان و كفر در جلدهاى 64- 70
بحارالانوار.
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 233