نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 212
مخلوقى سركشِ است كه پدر آدميان را از بهشت بيرون كرد و با گناه او
را فريفت (آن گونه كه گريگوار مىگويد). آنها اصل مسيحيت را درباره محبّت، با
انديشه عبرانىِ كهن پيرامون كيفر، و نظريه يونانى درباره عقل كلّى درهم
آميختهاند.
مكتب پروتستان را باور براين است كه: نوميدى مادامى كه گناه بر بشر
تحميل شده است ضرورى مىباشد. ليكن خداوند پارهاى از مردم را نجات مىدهد، زيرا
آنها را برگزيده است و نشانه برگزيدگى ايشان از سوى خدا اين است كه آنها همواره
احساس گناه مىكنند.
كالوين اين نظريه را تحوّل بخشيد و آن زمانى بود كه او اعتقاد يافت
انسان مسؤوليتى سترگ در بزرگداشت خدا بر دوش دارد كه بايد با ارائه خدمتى معيّن در
زندگى دنيوىِ خود آن را ادا كند و اين خدمت همان رسالتِ خاص انسان است كه عبادت
قلمداد مىشود.
امّا قرآن كريم، پس ايمان به خدا و نامهاى نيكو را اوجِ ساختارِ
استوار ارزشها مىشمارد، و اين را به خواست خدا در آينده به تفصيل بيان خواهيم
كرد.
در آيات زير از آغازِ سوره انعام اين ديدگاه بيان شده است، آنجا كه
پيوند ايمان با ابعاد زندگى بشرى و مسؤوليّت او در رفتار و حتّى نيات او در برابر
خداوند جهانيان را مشاهده مىكنيم، خدايى كه علمش به همه چيز احاطه دارد و قدرتش
بر همه چيز چيره است و سرنوشت همگان به سوى اوست. خداوند مىفرمايد: