نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 163
سوم- لذّت، ارزشى ذاتى است و دگرگون كردن آن تا به
ارزشى اجتماعى مبدّل شود. به آن آسانى كه «ميل» پنداشته تحقّق نمىيابد، زيرا بيش
از يك دليل براى درگيرى و ستيز و سوء تدبير وجود دارد كه منجر به اختلاف مىشود و
در نتيجه به عدم شناختن بهترين موضوع براى لذّت، و بدين سان ارزشهاى اجتماعى مانند
دادگرى، نيكوكارى و بلندپروازى از بين مىروند.
- 5- مكاتب معاصر ناتوراليسم
در آنچه مىآيد پارهاى از نمونههاى مكاتب طبيعى در اخلاق را
مىكاويم و از زندگى عملى ايالات متّحده امريكا و شوروى (سابق) كه برجستهترين
نمونههاى جهان امروز مىباشند، مثالهايى را فرا مىآوريم.
دو ملّت آمريكا و شوروى (سابق) سه ارزش را تقديس مىكنند:
اوّل- پويايى، نوآورى و توليد.
دوم- هميارى و مشاركت دادن ديگران در امور خير.
سوم- رهبرى (زعامت).
امريكا و شوروى از كجا اين ارزشها را فرا ستاندهاند؟ و چگونه دراين
ارزشها همداستان شدهاند در حاليكه اين دو كشور، پيش از فروپاشى شوروى سابق، دو
قطب متضادّ بودند.
خاستگاههاى دريافت اين ارزشها در ميان اين دو ناهمگون بوده است و
حتّى زبان بيان اين ارزشها در ميان آنها يكى نيست، بلكه رقابتى حياتى اين دو را در
كنار هم گردآورده، كه هر دو بدان فرو رفتهاند.
چهبسا شرايط تاريخى و رقابتها و چالشهاى معاصر، بيش از مباحث نظرى
ملّتى را وادارد كه فلسفهاى را تقبّل كند، و ارزشهايى را تقديس نمايد.
آمريكا گمشده خود را در آيين پروتستان و بويژه ساختار كالوينيسم آن
يافت،
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 163