نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 159
نمونه «مچينكوف» و «فرويد» كه هر دو پزشك بودند كوشيدهاند تا ثابت
كنند كه بدون اّتكا به شناخت گرايشهاى روانى- حياتى (سايكو- بيولوژيك) كه طبيعت
انسان را سامان مىدهد نمىتوان اخلاقى بهنجار را شالوده ريخت
[1]، ليك جدّىترين تلاش به دست دوركهايم و تلاشهاى او در زمينه
پژوهشهاى رفتار تجربى صورت پذيرفت. [2]
- 3- مكتب اپيكوريسمEpicurisme
نخستين نكتهاى كه بايد بدان آگاهى يابيم اين است كه مكاتب طبيعى به
دو بخش تقسيم گرديدند:
اوّل- آنچه به طبيعت انسان تكيه دارد و نتوانسته است از
طبيعت مادى خشك بشرى به آسمان روح و معنى اوج گيرد.
دوم- آنچه بر پارهاى شاخههاى دانش نوين استوار است.
اپيكوريسم و مكتب سودگرايى از بخش نخست به شمار مىآيند.
اپيكوريسم (حدود سده چهارم پيش از ميلاد) بر محور ارزش «لذّت» و
ايجاد «تعادل» ميان درجه آن و درجه «درد» متمركز بوده است و از اين جا كوشيده است
كه يك بنيان اخلاقى متكاملى را پى ريزد كه به دين و ترس از رستخيز هيچ رويكردى
نداشته و عمده توجّه آن به ايجاد «تعادل» ميان «لذّت و درد» باشد، و از آنچه درد
فراوانى درپى دارد دورى كند. اين آيين، كاميابيها را به سه بخش از نيازهاى (ضرورى
طبيعى، و غير ضرورى طبيعى، و غير ضرورى غير طبيعى) تقسيم مىكند و معتقد است كه
بايد بين نيازهاى ضروري طبيعى همچون خوراك، خواب و ... كه هميشه براحتى برآورده
مىشود (قدرى آب، نان و پوشش براى خواب براى