«در انجام همه نمازها و (بخصوص) نماز وسطى (نماز ظهر) كوشا باشيد،
و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پا خيزيد.»
از نمادهاى تسليم در برابر خدا پاسدارى از نمازها و برپا كردن آنها
به هنگام اوقات مشخّص و در همه حالات، حتّى در ميانه ظهر يا هنگام شدّت گرفتن جنگ
مىباشد.
خضوع در برابر خدا، حركتى درون گرا و انزوا طلبانه نيست، بلكه انسان
را به قيام و پرداختن به امور زندگى فرامىخواند و از همين جاست كه در آيه فوق امر
به قيام و به پاخاستن آمده است.
ب- پس خضوع، حالتى روانى است از تسليم مطلق در برابر خداوند سبحان.
آنجا كه خداوند درباره ابراهيم عليه السلام مىفرمايد:
«ابراهيم بزرگوار مردى بود به فرمان خدا برپاى ايستاد و صاحب دين
حنيف بود و از مشركان نبود.»
پ- به نظر مىرسد كه قنوت و خضوع از درجات والاى تسليم است هم چنانكه
دوام و استمرار نيز در مفهوم خضوع در نظر گرفته شده است. از امام باقر عليه السلام
روايت شده است كه درباره اين فرموده الهى: وَقُومُوا للَّهِ
قَانِتِينَ فرمود: «يعنى فرمانبران