نام کتاب : الفقه الاسلامى احكام جهاد نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 163
برتر است و آنها رستگارند.»
در حديث شريف آمده است كه حضرت على عليه السلام به عباس فرمود:
«يا عمّ، ألا تهاجر؟ ألا تلحق برسول اللَّه صلى الله عليه و آله
؟ فقال: ألست في أعظم من الهجرة
؟ اعمّر المسجد الحرام وأسقي حاجّ بيت اللَّه، فنزلت الآية...»
[1]
. «اى عمو! آيا مهاجرت نمىكنى؟ آيا به رسول خدا صلى الله عليه و آله
ملحق نمىشوى؟ عباس گفت:
آيا من مشغول كارى بزرگتر از هجرت نيستم؟ مسجدالحرام را بازسازى
مىكنم و به حاجيان بيتاللَّه آب مىدهم.»
دراين موقع بود كه اين آيه نازل شد: (أَجَعَلْتُمْ
سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ
وَالْيَوْمِ الآخِرِ...).
جهاد، معيار صادق و روشن است، زيرا در جهاد است كه اراده انسان مورد
آزمايش بزرگ و سخت قرار مىگيرد، و با شهوات و هواهاى نفسانى مقابله مىشود، امّا
ساختن يك مسجد دراين جا و يك درمانگاه در آنجا از آسانترين كارهاست براى كسى كه
مالك ميلوينها پول است و يا امكانات دولت را در اختيار دارد، و همچنين است چاپ
نسخههايى از قرآن و دادن چند درهم به فقرا.
از همين جاست كه ما بايد بين مجاهدين و بين رياكاران و كسانيكه
دوگانه عمل كرده و از جهاد واجب شانه خالى مىكنند، فرق قائل شويم و صفوف آنان را
از يكديگر جدا كنيم.
ه- جدايى از ترك كنندگان جهاد
بازنشستگان از جهاد هم دو گروه هستند؛ گروهى صاحبان عذر