ج - در صورتى كه خدمت دينى داشته باشند مانعى ندارد. س 572- روحانيها شهريهاى مىگيرند اين شهريه در
مقابل چه عمل ايشان مىباشد و آيا اگر درس نخوانند و يا كم درس بخوانند و
فقط به رفتن آن درس قناعت كنند مصرف شهريه آنها اشكال دارد؟ اگر كسانى كه
نمىخوانند مىتوانيم از غذاى آنها استفاده كنيم؟ ج - شهريه گرفتن در مقابل خدمت به دين است و هر
كسى كه درس براى خدمت به دين نخواند ولى خدمتى به دين داشته باشد مىتواند
شهريه را صرف نمايد و غذا خوردن شما در منزل آنها مانعى ندارد. س 573- شخصى كه از خمس و سهم امام اعاشه مىكند آيا مىتواند از اين وجه مكرر سال يك مرتبه سفر اعتاب مقدسه و عمره برود يا نه؟ ج - در مفروض سؤال از خمس مانعى ندارد برود ولى از
سهم امام عليه السلام مصرف كردن در آن جوازش موقوف به آن است كه در آن
اسفار خدمت به دين و شرع اطهر نمايد. واللََّه العالم. س 574- سادات فقير از سهم خودشان و مستحقين سهم
امام عليه السلام و كفارات و رد مظالم و غيره آيا از اين وجوهات مىتوانند
به مصرف حج تمتع يا عمره يا زيارات معصومين و امامزادهها برسانند يا خير؟ و
همچنين در صورت لزوم و احتياج به مركب از اين وجوه تهيه مركب سوارى اعم از
اسب يا ماشين سوارى يا غيره طبق شئون خود بنمايند، يا نسيه بخرند و قرض
خود را از اين وجوه بدهند جايز است يا خير؟ و تا چه اندازه حق توسعه دارند؟
ج - آنچه كه دهنده سهم مىتواند به مستحقين
بپردازد مصارف ضروريه آنها است و بقيه مصارف منوط به اجازه خاصه در آن مورد
از حاكم شرعى است.