ج - مانعى در سهم امام با فرض مورديت نيست ولى سهم سادات لازم است به خودشان داده شود در صورت فقير بودنشان. واللََّه العالم. ج - اما رد مظالم بايد به فقرا داده شود بلى از
زكات مىتوان صرف در اين سنخ موارد به عنوان سبيل اللّه كرد ولى در صورتى
كه در معرض استفاده عمومى گذاشته شود و اما صرف سهم امام عليه السلام در
اين موارد موقوف به اجازه حاكم شرع است. س 568- آيا براى طالب علم جايز است كه از سهم امام كتابهايى را خريدارى نمايد؟ ج - اگر احتياج به آن كتابها داشته باشد و سهم امام را به او داده باشند جايز است كه خريدارى كند. س 569- شخصى غنى است و احتياج به مال امام ندارد، اما مال امام را گرفته كتاب دينى مىخرد، آن هم زياده از احتياج، چطور است؟ ج - عمل مذكور وجه صحت ندارد، واللََّه العالم. س 570- زيد به يك نفر از اهل علم مجاز مقدارى از
سهم مبارك امام عليه السلام داده براى اداى دين آيا اين اهل علم اين وجه را
مىتواند در جاى ديگر مصرف نمايد يا نه؟ و اگر مصرف نموده آيا محتاج به
اجازه است يا نه؟ ج - در فرض مجاز بودن مانعى ندارد، واللََّه العالم. س 571- بعضى سؤال مىكنند شهريه مرحمتى حضرت عالى
كه به آقايان اهل علم داده مىشود كسانى هستند از راه منبر يا جهات ديگر
تأمين مىباشند، آيا اين سهم مبارك امام عليه السلام شرط آن فقر است يا به
عنوان آنكه مروّج است تشويقاً داده مىشود و از شئون حضرت عالى است،
بالجمله مصالح ايجاب مىكند كه به آنها داده شود، حقير چه كنم؟