responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 453

نسب شفاف‌

نسب پاک و شفاف از افتخارات هر فرد و قبیله می‌باشد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مورد نسب شفاف و پاک خویش به معاویه خطاب نمود، و لیس الصریح کاللصیق، [1] «نسب شفاف مانند نسب علی علیه‌السلام مثل نسب معاویه که خود را به قریش چسبانده نیست. (معاویه از قریش نبوده است و خود را ملحق به قریش نموده بود.) نسب شفاف خویش را افتخار نمود». امام سجاد علیه‌السلام به تبار پاک خویش در برابر طاغوت و ستمگر چون یزید افتخار نمود، که أنا ابن محمد المصطفی ان ابن فاطمة الزهراء أنا ابن أمیرالمؤمنین علی علیه السلام. [2] امام صادق علیه‌السلام به تبار ابراهیمی خویش افتخار می‌کند، انا ابن ابراهیم خلیل الله. [3] . اینک نوبت عباسیان است که در مورد نسب سخن بگویند. عباسیان که بنی عم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بودند بر این انتساب افتخار می‌نمودند. لیکن اشتباهی که هارون نمود این بود که این انتساب را به رخ عترت آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم کشید. در محضر امام کاظم علیه‌السلام در کنار قبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم رو به قبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ایستاد و حضرت را این گونه خطاب کرد: السلام علیک یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم السلام علیک یا ابن العم.
به بنی عم بودن افتخار نمود. غافل از این که از فرزند فاطمه که جان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در آن دمیده است چه جوابی خواهد شنید. امام کاظم علیه‌السلام روبروی قبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ایستاد و عرض کرد، السلام علیک یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم السلام علیک یا أبة. [4] . هارون عموزاده خطاب می‌کند، امام کاظم علیه‌السلام پدر خطاب می‌کند. با این گونه سلام امام کاظم علیه‌السلام، رنگ از رخسار هارون پرید. این رفتار امام کاظم علیه‌السلام هارون را تا ابد شرمنده ساخت و کینه حضرت در قلب پلید هارون شعله ور شد تا به قتل فرزند فاطمه علیه‌السلام منجر شد.
شخص فرصت طلبی چون نفیع الانصاری، به طعن از حضرت پرسید، من انت. «تو کیستی». امام در جواب فرمود: ان کنت ترید النسب فأنا ابن محمد حبیب الله ابن اسماعیل ذبیح‌الله ابن ابراهیم خلیل‌الله. [5] «اگر نسب مرا سراغ می‌گیری من فرزند محمد حبیب‌الله و فرزند اسماعیل ذبیح‌الله و فرزند ابراهیم خلیل‌الله می‌باشم».
اشتباه دیگر!
هارون از امام کاظم علیه‌السلام پرسید مگر ما از یک تبار نیستیم؟ چگونه شما بر ما برتری دارید؟ امام در جواب هارون فرمود: چرا ما و شما از یک تباریم لیکن آیا اگر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دختر تو را خواستگاری کند به وی دختر می‌دهی؟ هارون که از عاقبت ماجرا بی‌خبر است، گفت آری افتخار می‌کنیم به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دختر بدهیم. آنگاه امام کاظم علیه‌السلام فرمود لیکن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از ما دختر خواستگاری نمی‌کند و ما به وی دختر نمی‌دهیم! چون ما فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستیم و شما فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیستید، ولدنی و لم یلدک. [6] یعنی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم پدر دختران ما است و دختران ما بر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محرمند. این در حالی است که دختران شما محرم نیستند. (شما عموزادگان ناخلفی بیش نیستید)!

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) نهج البلاغه، نامه 17، ص 281. در مورد نسب معاویه به کتاب «امام علی علیه‌السلام الگوی زندگی» ص 84 و 85 مراجعه شود.
(2) کافی باب مولد ابی عبدالله، ح 2؛ تاریخ بغداد، ج 13، ص 32.
(3) احتجاج، ج 2، ص 393، کامل الزیارات، ص 56.
(4) تاریخ بغداد، ج 13، ص 32.
(5) مناقب، ج 4، ص 341...
(6) عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، ج 1، ص 80؛ سبائک الذهب، ج 2، ص 334.
منبع: امام کاظم الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ انتشارات فاطیما چاپ اول 1386.

نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 453
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست