نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 426
مشاهده نور محیط مطلق
عن محمد بن فضیل قال: سألت أباالحسن علیهالسلام، هل رأی رسولالله صلی الله علیه و آله ربه عزوجل؟ فقال: نعم بقلبه رآه، أما سمعت الله عزوجل یقول: ما کذب الفؤاد ما رأی، أی لم یره بالبصر، ولکن رآه بالفؤآد. التوحید باب 8 ح 17 ترجمه: ابنفضیل گفت: از امام هفتم پرسیدم که: آیا پیغمبر أکرم (ص) خداوند متعال خود را دیده است؟ فرمود:
آری، با نور قلب خود او را دیده است، و آیا نشنیدی که خداوند متعال
میفرماید - آنچه قلب او مشاهده کرد دروغ نگفته است، یعنی ندیده است او را
با چشم بدنی، ولی مشاهده کرده است او را با قلب نورانی. توضیح: این
حدیث را اگر ضمیمه کنیم به حدیث 9 باب 8، از حضرت امام هشتم که به أبوقرة
میفرماید: ما کذب فؤاد محمد (ص) ما رأت عیناه، ثم أخبر بما رأی، فقال: لقد
رأی من آیات ربه الکبری، فآیات الله عزوجل غیر الله، و قد قال: و لا
یحیطون به علما، فاذا رأته الأبصار فقد أحاطت به. امام هشتم میفرماید:
دروغ نگفت قلب پیغمبر أکرم آنچه را که رؤیت کرد دو چشم او. و سپس خبر داد
به آنچه رؤیت کرده بود، و فرمود: هر آینه دید از آیات بزرگ پروردگار خود. پس
آیات خداوند متعال غیر خود خدا باشد، زیرا نتوان به ذات خدا احاطه علمی
پیدا کرد، و دیدن چشم موجب احاطه است. و در این مورد مطالبی را لازم است
متذکر باشیم: 1- رؤیت: به معنی نظر مطلق است، به هر وسیلهای باشد، از چشم و قلب و متخیله و غیر آنها. کذب:
در مقابل صدق و دلالت میکند به خلاف واقعیت و حق، خواه در جهت قول باشد
یا عمل یا چیز خارجی یا معنوی، و استعمال میشود به صورت لازم، یا متعدی به
مفعول واحد یا دو مفعول. فؤاد: هر چیزی است که به خلوص و طیب و پاکی نزدیک باشد. و چون قلب انسان خلوص و طهارت پیدا کرد: فؤاد گویند. عین: شعاعی است که از نقطه معینی خارج میشود، خواه مایع باشد، یا نور، مادی باشد یا معنوی. 2-
بقلبه رآه: دیدن با چشم ظاهری مخصوص أجسام خارجی محدود است که در محیط دید
قوه باصره واقع میشود، و موضوعاتی که از ماورای عوالم جسمانی باشند، چون
موجودات عالم ملکوت یا جبروت و عقول و أرواح، یا عالم لاهوت: هرگز با این
چشم بدنی قابل رؤیت نبوده، و درک نمیشوند، مگر آنکه آنها متجسم یعنی صورت
جسمانی پیدا کرده، و یا با دید مکاشفه برزخی دیده شوند. و أما دیدن با دید
روحانی که: آن را مشاهده قلبی و روحی و باطنی گویند، و این چشم را بصیرت و
فؤاد و نور روحانی خوانند: تمام خصوصیات عوالم ماورای أجسام را با این دید
روحانی میشود مشاهده کرد، و همه معارف و حقائق را میتوان به وسیله این
فؤاد خالص درک نمود. 3- دید روحانی: در أثر تقویت جهت روحی با انقطاع
از علائق مادی صورت میگیرد، به این معنی که: با مراقبت به طاعات و ترک
معاصی، و تزکیه و تهذیب نفس از صفات رذیله حیوانی، و اتصاف با صفات رحمانی
الهی، و توجه تمام و خالص در همه امور و أعمال به خداوند متعال، و ریشهکن
کردن أنانیت و خودبینی و خودخواهی: روح انسانی که حقیقت انسان است، قوت و
نیرو گرفته، و حجابهای ظلمانی برطرف گشته، و روحانیت و نورانیت روح جلوهگر
میشود. این است که: در أحادیث شریف از این چشم باطنی روحانی، به
تعبیرات - رأته القلوب بحقائق الایمان، ولکن رأه بالفؤاد، بیان شده است:
زیرا حصول آن با تحقق حقیقت ایمان و تخلیص و تهذیب قلب صورت میگیرد. 4- ما کذب الفؤاد ما رأی: یعنی فؤاد که قلب خالص و پاکی است، آنچه را که رؤیت کرده است، به دروغ و برخلاف واقع بازگو نمیکند. آری
دید فؤاد که رؤیت باطنی و شهود قلب پاک و خالص است: یقینی بوده، و هیچ
گونه مورد تردید نمیباشد. به خلاف رؤیت چشم ظاهری که از هر جهت محدود و
قابل اشتباه است. 5- لقد رأی من آیات ربه: آیت: عبارت از چیزی است که
به عنوان نشان دادن مقصد و برای رسیدن به مقصود مورد توجه باشد. و آن به
وزن فعلة، از ماده أوی یأوی است. پس آیات الهی أعم است از آنچه تکوینی
باشد، یا تشریعی، در عالم طبیعت و جسمانیت ظاهر شود، یا در عوالم ملکوت و
جبروت، و به طور کلی هر چیزی که نشاندهنده مقام عظمت پروردگار باشد: از
آیات الهی به شمار میآید. و در مورد رؤیت حق متعال: چون رؤیت ذات مطلق
غیرممکن است، ناچار و به طور قطعی باید گفت که: منظور رؤیت آیات حق است،
یعنی تجلیات أنوار صفات حق متعال. 6- فاذا رأته الأبصار فقد أحاطت به:
دیدن چشم ظاهری به واسطه انعکاس نوری است که از أجسام منعکس شده و به شبکیه
چشم برخورد کرده، و به وسیله أعصاب به مغز میرسد. و در این صورت برای
چشم دید حاصل شده، و به شیء مرئی احاطه پیدا میکند، یعنی به هر
اندازهای که نور از سطح جسمی منعکس میشود: چشم همین مقدار از سطح و رنگ و
مقدار و شکل ظاهری آن را میبیند. و از این لحاظ دید چشم به قسمت باطن یا
پشت یا به جهات معنوی آن جسم نمیتواند تعلق بگیرد. پس دیدن خداوند متعال
با چشم ظاهری محال خواهد بود. و أما چشم باطنی: یعنی بصیرت و نور قلب و
خلوص فؤاد روحانی، و در حقیقت شهود نور روح: هرگز به ظواهر و ألوان و أشکال
و سطوح مادی تعلق نمیگیرد، بلکه صورتهای برزخی و حقائق أشیاء و أسماء و
صفات لاهوتی، قابل مشاهده خواهند بود. و در صورتی که أشیاء مادی در مورد
آگاهی و علم قرار بگیرند: باید به وسیله آلات جسمانی چون حواس ظاهره و یا
با صورتهای برزخی آنها ادراک و مشاهده بشوند.
[~hr~]منبع: احادیث صعب امام هفتم و بررسی و تحقیق و توضیح لازم از آنها؛ علامه مصطفوی؛ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی چاپ اول 1385.
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 426