responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 396

معرفی جانشین خود

زکریا بن آدم - که یکی از بزرگان شیعه و مورد توجه خاص ائمه اطهار علیهم السلام بوده است - به نقل از گفتار بعضی دوستانش حکایت نماید:
روزی در مدینه منوره کنار قبر مطهر رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به همراه بعضی افراد نشسته بودیم، که ناگهان متوجه شدیم امام موسی کاظم سلام الله علیه دست فرزندش، حضرت رضا علیه‌السلام را گرفته و به سمت ما می‌آمد، چون وارد مجلس ما گردید و فرمود:آیا می‌دانید من چه کسی هستم؟ عرض کردم: یا ابن رسول الله! شما موسی، جعفر بن محمد علیهماالسلام هستی. حضرت فرمود: این فرزند را می‌شناسید؟ گفتیم: بلی، او علی، پسر موسی، پسر جعفر صادق - صلوات الله علیهم می‌باشد. آن گاه امام علیه‌السلام افزود: تمامی شما گواه و شاهد باشید، که من او را وکیل خود در زمان حیاتم؛ و نیز وصی و جانشین خود پس از آن که از دنیا بروم، قرار دادم [1] . همچنین علی بن جعفر حکایت کند: روزی در محضر برادرم امام موسی بن جعفر علیه‌السلام بودم و او را حجت خداوند متعال پس از پدرم، در روی زمین می‌دانستم. ناگهان فرزندش علی علیه‌السلام وارد شد و برادرم فرمود: این فرزندم، علی صاحب و پیشوای تو خواهد بود؛ و همان طور که من جانشین پدرم هستم، او نیز جانشین من می‌باشد، خداوند تو را ثابت قدم و پایدار نگه دارد. من گریان شدم و با خود گفتم: برادرم با این سخنان، خبر از مرگ و رحلت خود می دهد. ناگاه امام علیه‌السلام اظهار نمود: برادرم علی! مقدرات الهی باید انجام پذیرد، همانا حضرت رسول، امیرالمؤمنین، فاطمه، حسن و حسین (صلوات الله علیهم اجمعین) الگوی تمام انسان‌ها بوده و هستند و من نیز تابع و پیرو ایشان خواهم بود.
علی بن جعفر افزود: این سخنان را برادرم، امام موسی کاظم علیه‌السلام سه روز پیش از آن که هارون الرشید در دومین مرحله او را به بغداد احضار نماید، بیان فرمود [2] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) کفایة الأثر: ص 268.
(2) اثبات الهداة: ج 4، ص 241، ح 54.
منبع: چهل داستان و چهل حدیث از امام موسی کاظم؛ عبدالله صالحی؛ مهدی یار.

نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست