نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 148
تأویل آیه نور
صالح بن سهل الهمذانی قال، قال أبوعبدالله علیهالسلام: فی قول الله
تعالی - ألله نورالسماوات و الأرض، کمشکوة: فاطمة علیهاالسلام. فیها مصباح:
الحسن. ألمصباح فی زجاجة: الحسین. کوکب دری: فاطمة کوکب دری بین نساء أهل
الدنیا. من شجرة مبارکة: ابراهیم. لا شرقیة و لا غربیة: لا یهودیة و لا
نصرانیة. زیتها یضیء: یکاد العلم یتفجر بها. نور علی نور: امام منها بعد
امام. یهدی الله لنوره: یهدی الله للأئمة. أو کظلمات... الروایة. و عن علی بن جعفر، عن أخیه موسی علیهالسلام: مثله. کافی باب ان الأئمة نور الله ح 5 ترجمه:
صالح بن سهل از اهل شهر همدان گفت، حضرت امام ششم علیهالسلام در پیرامون
آیه نور فرمود: مشکاة: حضرت زهراء سلام الله علیها باشد. مصباح: امام مجتبی علیهالسلام است. زجاجة: امام أبوعبدالله حسین علیهالسلام باشد. کوکب دری: حضرت زهراء سلام الله علیها باشد از میان زنها. شجرة مبارکة: حضرت ابراهیم خلیلالله است. لا شرقیة و لا غربیة: او متمایل به یهودیت و نصرانیت نیست. زیتها یضیء: اضاءه و نشر علوم و حقائق است از او. نور علی نور: امامی پس از امامی از آن ظاهر شود. یهدی الله لنوره: هدایت به حضرات أئمه علیهمالسلام باشد. و علی بن جعفر از برادرش امام هفتم علیهالسلام، مثل این روایت را نقل کرده است. توضیح: این تأویل برای توضیح و تطبیق و ذکر مصادیق باشد. 1-
ألله نور: نور الهی در همه عوالم سماوی روحانی، و أرضی که جهان طبیعت و
جسم است، و در جمیع موجودات و ممکنات، جلوهگر بوده، و با افاضه فیض وجود، و
ظهور نور هستی در همه مراتب عوالم خلقت، همه را فراگرفته است. و چون
عوالم و موجودات دارای مراتب و طبقاتی باشند: قهرا تجلیات نور حق متعال نیز
به اقتضای این طبقات در مقام ظهور از لحاظ شدت و ضعف متفاوت خواهد بود. و
باید متوجه باشیم که: نور پروردگار متعال مانند نور مادی محسوس محدود
نیست، بلکه نور او بالاتر و متعالیتر و منزهتر از أنوار ملکوتی و جبروتی و
نافذتر و لطیفتر از همه انوار معقول و محسوس باشد، و وجه جامعی که در
میان أنواع نور موجود است: عنوان روشنایی خود در مقابل ظلمت، و روشنکننده
موجودات دیگر است، و این معنی را درباره نور پروردگار متعال میتوان تعبیر
کرد که: او حیات مطلق نامحدود بوده، و حیاتبخش موجودات دیگر است، و فیض و
رحمت و بخشش او به همه عوالم منبسط و متجلی گشته است. و أما فهم حقیقت نور ذات: از وسع استعداد و از قوه حواس و ادراک ما بیرون است. 2-
مثل نور کمشکوة: این تمثیل از لحاظ آثار محسوس باشد، تا قابل فهم و تصور
گردد، و سپس در مقام تأویل آن هم چون انسان نمونه کاملی است از عالم کبیر، و
همه مراتب عوالم طبیعت و ملکوت و جبروت و از لاهوت در وجود او منطوی است:
بهتر و روشنتر قابل تطبیق میشود. مخصوصا اینکه از کاملترین و جامعترین
أفراد انسان این معنی انتخاب گشته، و در وجود آنان این انطباق صورت گرفته،
و برای آیه نور از آنها مثال آورده شود. و مشکوة به معنی جای چراغ
است، و چراغ دارای شیشه و مرکز نور و روشنایی باشد که شیشه و مشکوة از آنجا
روشن گشته و نور گرفته و به خارج روشنایی میدهند. و اگر از لحاظ مادی
و روحانی بخواهیم مثالی بیاوریم، بهترین مثال همین است که در روایت باب
ذکر شده است. و أما ابتداء در تمثیل به مشکوة: برای این است که نظر در
مرتبه أول به بیان نور محیط به همه سماوات و أرض، و برای عموم طبقات مردم
است، نه برای خواص که نظر به مصباح باشد. 3- کمشکوة فاطمة علیهاالسلام:
حضرت زهراء سلام الله علیها مصداق حقیقی و ظاهری و باطنی مشکوة است، زیرا
او نمونه کاملی است از سماوات و أرض (عوالم علوی و سفلی)، و او مادر ولی
خدا امام دوم و همچنین امام سوم است، و بلکه نه امام دیگر نیز از أولاد
أطهار او هستند. پس هرگز در عالم خلقت چنین مشکوتی پیدا نمیشود که
مادر یازده امام و فرزند پیغمبر خاتم انبیاء، و از شجره طیبه مبارکه بوده، و
در عین حال مظهر أتم صفات الهی باشد. و أما ضبط و تنظیم و حفظ و بسط و
نشر نور که از وظائف طبیعی و خواص مشکوة است: در این مورد نیز آن حضرت ضبط
و حفظ و تربیت فرزندش که مظهر نور خدا و مجلی علم و حقیقت و معرفت و ولایت
است، بوده، و وسیله بسط و نشر علم و معرفت گشته است. 4- فیها مصباح
الحسن علیهالسلام: مصباح آلت روشنایی است که بدون واسطه نور بدهد، اگرچه
نور دادن او محتاج به وجود شرائط و نبود موانع باشد. و مصباح مانند
چراغی است که با روغن یا نفت یا برق یا گاز و یا به وسیله دیگر روشن شده و
روشنایی میدهد. و مصباح روحانی نورش معنوی و روحانی است، نه نور محسوس
مادی، مانند نور علم و روحانیت و معرفت و سائر مقامات معنوی الهی. و
این نور معنوی است که: مردم را به سوی سعادت و خیر و کمال و حقیقت و عدالت و
عبودیت و طهارت و صلاح و حسن نیت، هدایت و سوق میدهد. و همین طوری که
مصباح مادی انسان را برای زندگی مادی ظاهری راهنمایی میکند: مصباح معنوی
نیز به سوی حیات روحانی و زندگی حقیقی و سعادت أبدی سوق میدهد. 5-
المصباح فی زجاجة: الحسین علیهالسلام: زجاجة شیشه صاف و پاک و لطیفی است
که چون روی مصباح قرار گیرد: نور آن را معتدل و روی میزان صحیح کرده، و از
باد و موانع دیگر حفظ نموده، و موجب بسط و نشر نور میشود. و آن حضرت
در زمان حیات برادرش امام مجتبی (ع) و پس از وفات او، پیوسته حافظ و ضابط
مقامات روحانی و نور ولایت او بوده، و در بسط و نشر أهداف مقدس او کوشا
شده، و برای دفاع از شخصیت الهی او مجاهدت مینمود. آری چون نه امام از
ذریه او بودند: در حقیقت از این جهت که مقام زجاجه بودن از مصباح باشد،
همگی برنامه امام حضرت أبوعبدالله (ع) را اجراء کرده، و نور ولایت مصباح را
حافظ و ضابط و ناشر گشتند. و أما جهت انتخاب آن حضرت برای مقام زجاجه
بودن، و انتخاب امام مجتبی برای مصباح شدن: از این لحاظ است که أولا - امام
حسن علیهالسلام سبط أکبر بود. و ثانیا - امام حسین علیهالسلام ده سال در
ظل ولایت و مقام امامت او قرار گرفته و از او اطاعت مینمود. و ثالثا -
حضرت مجتبی علیهالسلام أشبه مردم بود به رسول اکرم (ص) از جهت خلق و
بزرگواری و هیبت و روش. و رابعا - امام حسین علیهالسلام پس از او به مقام
ولایت و امامت رسیده، و برای حفظ و ضبط مناسبتر است. و خامسا - حضرات أئمه
دیگر همه از أولاد امام حسین علیهالسلام هستند، و عنوان زجاجه بودن ادامه
پیدا میکند. و سادسا - رسول أکرم (ص) فرمود: أما الحسن فان له هیبتی و
سوددی. و أما الحسین فان له جودی و شجاعتی. و صفت جود و شجاعت و مقاومت در
مقابل حوادث و موانع، متناسب با زجاجه بودن است. 6- الزجاجة کأنها کوکب
دری: زجاجه در أثر تلألؤ و تجلی نور مصباح مانند ستاره درخشانی شده، و
افاضات مصباح به وسیله آن صورت خارجی پیدا میکند. و أما کوکب درخشانی
که از شجره مبارکهای نور میگیرد: عبارت است از وجود نورانی و روحانی
باعظمت حضرت زهراء سلام الله علیها. پس وجود آن حضرت از دو جهت مورد تشبیه
(مشبهبه) قرار میگیرد: از جهت مادر بودن به حضرات ائمه علیهمالسلام که
زجاجه و مصباح هستند: تشبیه به مشکوة شده است. و از لحاظ منعکس شدن نور
مصباح و زجاجه و هم روشن شدن از شجره مبارکه نبوت و ولایت: تشبیه به کوکب
دری گشته است. و کوکب: چیزی است که متجمع شده و نور یا عظمت یا زیبایی
از آن متجلی شود. و دری: چیزی است که در آن جریان و سیلانی از خیر و نور و
نعمت بوده، و از محلی بیرون آید. و وجود آن حضرت چنین است: زیرا او مظهر
عظمت و نور و زیبایی و جمال روحانی بوده، و مجرای خیر و برکت و رحمت و نور و
معرفت باشد. آری آن حضرت امالائمه و خیر نساء العالمین و بنت رسولالله خاتم النبیین و از شجره مبارکه خلیل الرحمن است. و آن حضرت در هر دو جهت از تشبیه: مثل أعلی و مصداق أتم و منحصر به فرد باشد. پس تکراری در تشبیه نیست. 7-
نور علی نور، امام بعد امام: پس میباید این جمله مربوط به کوکب باشد، و
چون کوکب تفسیر زجاجه است، و زجاجه هم در معنی تأویل شد به حضرات أئمه
علیهمالسلام: پس تفسیر کردن نور علی نور به جمله امام بعد امام صحیح خواهد
بود. و همچنین جمله یهدی الله للأئمة: نتیجه تأویلات گذشته خواهد بود،
زیرا نور سماوات و أرض تأویل شد به مشکوة و مصباح و زجاجه، که عبارت شد از
حضرت زهراء و فرزندانش.
[~hr~]منبع: احادیث صعب امام هفتم و بررسی و تحقیق و توضیح لازم از آنها؛ علامه مصطفوی؛ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی چاپ اول 1385.
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 148