responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 607

مناجات با خدا برای سفر نمودن

خدایا! قصد دارم مسافرت نمایم پس خیرت را در آن مقدر کن، و راه اندیشه و فهم را در آن برایم روشن نما، و تصمیمم را با ثبات قدم در آن بگشا، و در این سفر سلامتی را بر من بپوشان، و بهره و بزرگواری بسیار را به من برسان، و حفظ و حراست نیکویت را حافظ من قرار ده.
خدایا! و مشقت و سختی سفر را از من دور دار، و ناهمواریهای آن را برایم هموار نما، منازل بین راه را برایم به سرعت طی نما، و دوری آبشخورهای بین راه را بر من نزدیک نما، میان گامهای شتران (و مرکبهای سواری) ما فاصله بینداز تا دوری راه را نزدیک گردانده، و ناهمواریهای شدیدش را هموار سازی.
خدایا! و در این سفرم پیروزی فال نیک حفاظت کننده را به من تلقین کن، و در آن بهره‌ی سلامتی و حمایت به تنهایی حرکت نمودن را به من ببخش، و در عبور از مواضع بیمناک راهنمایی‌ام کن، و اسباب کفایت بسیار را برایم مهیا ساز، و حمایت و سرپرستی را برایم ارزانی دار، و خدایا آن را راهی برای کسب تندرستی بیشتر، و بهره‌مندی افزونتر قرار ده، و شب را برایم پوششی در مقابل آفتها، و روز را برایم مانعی در برابر وسایل هلاکت‌زا مقرر دار.
و به قدرتت راهزنی دزدانش را از من باز دار، و به توانت مرا از حملات حیوانات وحشی حراست فرما، تا در این سفر سلامتی، همراهم و تندرستی، همسفرم؛ و پیروزی، پیش برنده‌ام؛ و آسانی، هم دوشم باشد؛ و سختی از من دور بوده، و موفقیت، رفیق راهم و امنیت، همراهم باشد؛ به درستی که تو صاحب بخشش و منتی، و نیرو و توان از توست، و تو بر هر کار قادر و توانا، و به بندگانت بینا و آگاهی.
دعاؤه فی المناجاة بالسفر
اللهم انی ارید سفرا فخر لی فیه، و اوضح لی فیه سبیل الرأی و فهمنیه، وافتح عزمی بالاستقامة، واشملنی فی سفری بالسلامة، و افدنی جزیل الحظ و الکرامة، واکلانی بحسن الحفظ و الحراسة.
و جنبنی اللهم وعثاء الأسفار، و سهل لی حزونة الاوعار، واطو لی بساط المراحل [1] ، و قرب منی بعد نای المناهل، و باعد فی المسیر بین خطی الرواحل حتی تقرب نیاط البعید، و تسهل وعور الشدید.
و لقنی اللهم فی سفری نجح طائر الواقیة، و هبنی فیه غنم [2] العافیة، و خفیر الاستقلال، و دلیل مجاوزة الأهوال، و باعث وفور الکفایة، و سائح خفیر الولایة، واجعله اللهم سبب عظیم السلم، حاصل الغنم، واجعل اللیل علی سترا من الافات، و النهار مانعا من الهلکات.
واقطع عنی قطع لصوصه بقدرتک، واحرسنی من وحوشه بقوتک، حتی تکون السلامة فیه مصاحبتی، و العافیة فیه مقارنتی، و الیمن سائقی، و الیسر معانقی، و العسر مفارقی، و الفوز موافقی، و الأمن مرافقی، انک ذو الطول و المن، و القوة و الحول، و انت علی کل شی‌ء قدیر و بعبادک بصیر خبیر.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) واطو لی البعید لطول انبساط المراحل (خ ل).
(2) و هنئنی غنم العافیة (خ ل).
منبع: صحیفه امام جواد(ع)؛ جواد قیومی اصفهانی ؛ دفتر انتشارات اسلامی چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 607
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست