نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 422
سرافکندگی فقهای درباری
«زرقان» [1] که با «ابن ابیدؤاد» [2] دوستی و صمیمیت داشت، میگوید: یک
روز «ابن أبیدؤاد» از مجلس معتصم بازگشت، در حالی که به شدت افسرده و
غمگین بود. علت را جویا شدم گفت: «امروز آرزو کردم که کاش بیست سال پیش
مرده بودم!» پرسیدم: «چرا؟» گفت: «به خاطر آنچه از ابوجعفر در مجلس معتصم بر سرم آمد!» گفتم: «جریان چه بود؟» گفت:
«شخصی به سرقت اعتراف کرد و از خلیفه (معتصم) خواست که با اجرای کیفر الهی
او را پاک سازد. خلیفه همهی فقها را گرد آورد و «محمد بن علی» (امام جواد
علیهالسلام) را نیز فراخواند و از ما پرسید: «دست دزد از کجا باید قطع
شود؟» من گفتم: «از مچ دست.» گفت: «دلیل آن چیست؟» گفتم: «چون منظور از دست در آیه تیمم: «فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم.» [3] (صورت و دستهایتان را مسح کنید.) تا مچ دست میباشد.» گروهی
از فقها در این مطلب با من موافق بودند و میگفتند: «دست دزد باید از «مچ»
قطع شود.» ولی گروهی دیگر گفتند: «لازم است از «آرنج» قطع شود.» و چون
معتصم دلیل آن را پرسید، گفتند: «منظور از دست در آیهی وضو: «فاغسلوا
وجوهکم و أیدیکم الی المرافق.» [4] (صورتها و دستهایتان را تا آرنج
بشویید.) تا آرنج است.» آنگاه معتصم رو به محمد بن علی (امام جواد علیهالسلام) کرد و پرسید: نظر شما در مورد این مسأله چیست؟ گفت: «اینها نظر دادند، مرا معاف بدار.» معتصم اصرار کرد و قسم داد که باید نظرتان را بگویید. محمد
بن علی گفت: «چون قسم دادی نظرم را میگویم، اینها در اشتباهند، زیرا فقط
انگشتان دزد باید قطع شود و بقیهی دست باید باقی بماند.» معتصم گفت: به چه دلیل؟ گفت:
«زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: سجده بر هفت عضو بدن
تحقق مییابد: صورت (پیشانی)، دو کف دست، دو سر زانو، و دو پا (دو انگشت
بزرگ پا)، بنابراین اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود، دستی برای او
نمیماند تا سجدهی نماز را به جا آورد. و نیز خدای تعالی میفرماید: «و أن المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا.» [5] . «(هفت عضوی که سجده بر آنها انجام میگیرد از آن خداست)، پس هیچ کس را همراه و همسنگ با خدا مخوانید (و عبادت نکنید).» [6] . و آنچه برای خداست قطع نمیشود.» ابن أبی دؤاد میگوید: معتصم
جواب محمد بن علی علیهالسلام را پسندید و دستور داد انگشتان دزد را قطع
کردند (و ما نزد حضار بیآبرو شدیم!) و من همانجا (از فرط شرمساری و اندوه)
آرزوی مرگ کردم. پس از این شکست سخت علمی، ابن أبیدؤاد کینهی امام
علیهالسلام را به دل گرفت و آنچنان معتصم را بر ضد امام علیهالسلام تحریک
کرد که او پس از چهار روز توسط یکی از وزیرانش آن حضرت را مسموم کرده و به
شهادت رساند. [7] .
[~hr~]پی نوشت ها: (1)
زرقان (بر وزن عثمان) مردی محدث بوده است و فرزندش به نام «عمرو» استاد
اصمعی محسوب میشده است. (مجلسی، همان کتاب، ج 50، ص 5، پاورقی). [2]
ابن أبیدؤاد (بر وزن غراب) در زمان خلافت مأمون، معتصم، واثق و متوکل
عباسی، قاضی بغداد بوده است. (مجلسی، همان کتاب، ص 5، پاورقی). [3] سورهی مائده: آیهی 5. [4] همان. [5] سورهی جن: آیه 18. [6]
مسجد (به کسر جیم یا به فتح جیم بر وزن مشعل، جمع آن مساجد) بمعنای محل
سجده است و همان طور که مسجدها و خانهی خدا و مکانی که پیشانی روی آن قرار
میگیرد محل سجده هستند، خود پیشانی و شش عضو دیگر نیز که با آنها سجده
میکنیم، محل سجده محسوب میشوند و به همین دلیل و اعتبار در این روایت
«المساجد» به معنای هفت عضوی که با آنها سجده میشود تفسیر شده است. [7]
همان، به نقل از طبرسی، مجمع البیان، شرکة المعارف الاسلامیة، 1379 هـ. ق،
ج 10، ص 372 - عیاشی، کتاب التفسیر، ج 10، ص 320 - سید هاشم حسینی بحرانی،
البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 471 - شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 18،
ص 490 (ابواب حد السرقة، باب 4). منبع: کرامات و مقامات عرفانی امام محمد جواد؛ سید علی حسینی قمی ؛ نبوغ چاپ اول 1381.
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 422