responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 359

دعا بعد از نماز واجب

کلینی گفته است:
امام جواد علیه السلام فرمود: وقتی از نماز واجب فراغت یافتی، چنین بگو: خشنودم از اینکه خدای متعال پروردگار من است و محمد - درود خدا بر او و آل او باد - پیامبر من و اسلام، دین من و قرآن کریم، کتاب من و حضرت علی تا حضرت مهدی - سلام و صلوات خدا بر آنان باد - امامان من می باشند.
خدایا! حضرت حجة بن الحسن العسکری، ولی توست؛ پس او را از پیش رو و پشت سر و از سمت راست و از سمت چپ و از بالا و از سمت پائینش، محافظت فرما و عمرش را، طولانی گردان و او را، اجرا کننده ی فرمان تو و منتقم و انتقام گیرنده دینت (یا غالب و فاتح کننده دینت) قرار ده و آنچه مایه ی خشنودی و روشنی چشم اوست، نسبت به خودش فرزندانش و در میان خانواده اش و راجع به مال و منالش و در میان شیعیانش و نسبت به دشمنانش، به آن حضرت بنمایان و به آنها (دشمنانش) از آن حضرت آنچه موجب ترس پرهیزشان می باشد، نشان بده و راجع به آنان (دشمنانش) نیز، آنچه مایه ی خشنودی و روشنی چشم حضرت است، به او ارائه فرما؛ همچنین سینه های ما و سینه های گروه مؤمنان را شفا بخش و مسرور کن.
امام جواد علیه السلام فرمود: و چنان بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم وقتی از نماز خود فراغت می یافت چنین می فرمود: خدایا! لغزشهای گذشته و آینده مرا، بیامرز؛ کارهایی که نهانی یا آشکارا، از من سر زده است و نیز زیاده روی ام را، راجع به خودم و تمام کارهایی را که تو، از خودم بهتر می دانی.
خدایا! پس و پیش اندازنده ی مخلوقات تویی (هر چیز را در جایگاه مناسب خود قرار می دهی یا رحمتت را به هر که خواهی تقدیم و پیشکش می کنی و به هر که خواهی پس می زنی)؛ خدای یکتایی جز تو، نیست؛ به حق آگاهی ات از غیب و به قدرت و استیلایت بر تمام آفریدگان سوگند! مادامی که زندگی را، برای من از مرگ بهتر می دانی، مرا زنده دار و هنگامی که مرگ را از زنده بودن، برایم بهتر می دانی مرا بمیران.
خدایا! من، خوف و خشیت از تو در نهان و آشکار را خواستارم و حقگویی در حال خشم و در حال خشنودی را از تو طلب می کنم و میانه روی و اعتدال در فقر و غنا (توانگری) و نعمت زوال ناپذیر و چشم روشنی پیوسته و دائمی و رضایتمندی از قضای الهی را، از تو می خواهم و برکت و سعادت مرگ بعد از زندگی و دلنشینی زندگی پس از مرگ و لذت نگاه و نظر به وجه و رویت (نظر به رحمتت یا به انبیاء و اولیایت) و اشتیاق به دیدارت را، و ملاقات تو را بدون سختی زیانبار و آزمون گمراه کننده، خواستارم.
خدایا! ما را به آرایش ایمان آراسته دار و هدایت یافته هدایتگر، قرارمان ده؛ خدایا! ما را در جمع هدایت یافتگانت، هدایت فرما.
خدایا! من! از تو تصمیم درست و پایداری در کار و هدایت و ره یافتگی، مسألت می کنم و نیز شکر و سپاس نعمت و عافیت نیکو و پسندیده ات و ادا نمودن حق و حقوقت را خواستارم و از تو ای پروردگار من! روح و قلبی سلیم و بی عیب و بی شرک و زبانی صادق و راستگو می خواهم و نسبت به دانسته هایت (از گناهان من)، آمرزش می طلبم و خیر و خوبی دانسته هایت را، در خواست می کنم و از شر هر آنچه که می دانی (شرش را)، به تو پناه می برم که البته تو می دانی و ما نمی دانیم و تو از نهانها، بسیار آگاه و با خبری. [1] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) کافی 2: 547 ذیل ح 6.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام جواد؛گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم؛ مترجم مسلم صاحبی؛ شرکت چاپ و نشر بین الملل چاپ اول زمستان 1387.

نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 359
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست