نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 595
سبحان ربنا ان کان وعد ربنا لمفعولا
«سُبْحان» در اصل مصدر است و به معنی منزه دانستن و تنزیه خدای تعالی
است. واژه «تسبیح» به طور کلّی در عبادات؛ چه زبانی، چه عملی و چه در نیت
به کار میرود. زائر در این فراز درخواست نمودن از خداوند را در قالب
نیایشگری ارائه داده، پروردگار خود را از تمام ناپاکیها منزّه و تحقّق
وعدههای او را حتمی میداند. «وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یخْلِفُ
الْمِیعَادَ».[1] . این وعده خداست، که خدا در وعده (خود) تخلف نمیکند.
مسلّماً وعده خداوند مانند وعدههای دروغین شیطان و شیطانیصفتان نیست،
بلکه وعدهای است حقیقی، و از ناحیه خداوند، بدیهی است. هیچ کس نمیتواند
صادقتر از خدا در وعدهها و سخنانش باشد. زیرا تخلّف از وعده یا به خاطر
ناتوانی است یا جهل یا نیاز که تمام اینها از ساحت مقدّس او به دور است.
«وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلًا».[2] .
خداوند وعده حق به شما میدهد و کیست که در گفتار و وعدههایش از خدا
صادقتر باشد.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) سوره مبارکه زمر، آیه 20. (2) سوره مبارکه نساء، آیه 122. منبع: پرچمداران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 595